Geen massale kortingen bij Belgische internetverkopers

In tegenstelling tot de Amerikaanse internetwinkels die na tegenvallende kerstverkopen massale kortingen lanceren om hun dure voorraden alsnog kwijt te geraken, doet dat fenomeen zich niet voor bij de Belgische internetbedrijven. Een kleine rondvraag bij Proxis.be en Azur.be toont dat beide een vrij goede eindejaarsverkoop achter de rug hebben.
BR>Vooral de maand november was een uitschieter, hetgeen waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat een bestelling via het net altijd een tijd op zich laat wachten.
Business-manager Peter Ploegaerts van Azur zegt dat voor november 2000 een omzetstijging van meer dan het jaargemiddelde te noteren viel. «De jaaromzet steeg in 2000 met 300 procent tegenover het jaar voordien, voor november lag de stijging iets hoger, in december werd een iets lagere groei gemeten,» klonk het. Maar ook in die laatste maand werd meer verkocht dan in december 1999.
Hetzelfde geluid bij Proxis waar gedelegeerd bestuurder Kurt Staelens verklaart dat de «verkoop begin december heel goed liep, maar ondertussen weer zakte tot het gemiddelde niveau». Dat bedrijf had ter gelegenheid van Kerstmis trouwens een aantal actieprijzen gelanceerd. Proxis, dat zich traditioneel toespitst op cd's, boeken en multimedia-artikelen, beschikte over een zogenaamde 'kerstshop' waar door partnerships ook andere artikelen - zoals wijn - aan de man werden gebracht.
Kortingen worden door Proxis overwogen voor een stock van 'tweedehandsproducten'. Dat zijn bestellingen die door de koper werden afgezegd of teruggestuurd. Ook enkele minder succesvolle producten uit de kerstshop zullen met korting verkocht worden. «Maar de echte solden zijn enkel voor retail interessant,» aldus Staelens.
Azur op zijn beurt bezit geen stock maar werkt met leveranciers, en ziet dus ook geen nut in massale afprijzingen.
Een ander geluid in de Verenigde Staten waar dinsdag een aantal webbedrijven (EToys.com, KBkids.com, Amazon.com en Bluelight.com) enorme kortingen tot 75 procent toekenden in een poging om hun omzetcijfer alsnog op te drijven.
Tussen 20 november en 17 december hebben shoppers er 4,74 miljard dollar (222,5 miljard frank) uitgegeven bij online-winkels, aldus BizRate.com, een organisatie die consumenteninformatie verzamelt. Dat is 49 procent meer dan een jaar geleden. BizRate had echter een groei van 81 procent voorspeld.
Ook de inkomsten uit online-reclame zitten voor het eerst in de geschiedenis van het internet in dalende lijn.