Vlaamse jongeren surfen meer dan Franstaligen

41 procent van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 17 surft minstens tweemaal per maand op internet. Bij de Franstaligen is dit slechts 28 procent. Dit is één van de meest frappante resultaten van een onderzoek door het internetadvies- en onderzoekbureau InSites. Dat heeft 3.000 jongeren tussen zes en vierentwintig jaar ondervraagd over hun internetgebruik.
BR>Onder de oudste groep (18-24 jaar) is 43% een frequente surfer. Dat is een stijging van ruim 41% ten opzichte van eind vorig jaar toen 30% van de jong volwassenen minstens eens per veertien dagen op het net ging. Bij de tieners (12-17 jaar) is de groei van het interactieve medium precies even groot. Op dit moment mag 35% zich daar een echte internetgebruiker noemen. Vorig jaar lag dit aandeel nog tien procent lager. 41% van de Vlaamse 12 tot 17 jarigen surft minstens één keer per veertien dagen. Internet is dus vrijwel net zo goed verspreid bij Vlaamse tieners als bij jong volwassenen. Bij de Franstalige tieners is die groep regelmatige 'internauten' maar 28% groot. De grootste groei het afgelopen jaar kon opgetekend worden bij de kinderen tussen zes en elf jaar. 8,5% van die jonge Belgen gaat nu regelmatig samen met één van zijn ouders of in school op het internet. Een stijging van maar liefst 143% ten opzichte van de 3,5% frequent surfende kinderen vorig jaar.

Pokémon


Bij de jongste groep blijkt de Pokémon-hype ook op het net zijn sporen na te laten. Pokémon sites zijn namelijk nummer 1 favoriete webstek van de 6-11 jarigen. Disney staat op nummer twee en het locaal initiatief van Averbode Kidcity behaalt een mooie derde plaats. Bij de tieners blijken communicatie-gerelateerde site heel belangrijk te zijn: de top drie sites (Hotmail, Yahoo en Caramail) bieden hen een gratis e-mailadres. Verder in de top 10 een aantal portaalsites met aandacht voor jongeren zoals Mine, Planet Internet en MSN. Webstekken die met computerspelletjes te maken hebben zoals de Nintendo site of jeux-video.com slaan ook aan. Coca-Cola sluit de top vijf af en Humo is er als enig traditioneel medium in geslaagd om met The Wild Site een vast plaatsje in het hartje van de surfende tieners te verwerven.

Kopen op het net


Kinderen kopen uiteraard nog niet zelf op het net. 80% van de 6 tot 11 jarigen heeft nog nooit een online aankoop van dichtbij gevolgd. 1 op 5 vroeg wel al eens aan de ouders om iets op het internet te kopen. Het ging dan voornamelijk om een CD of een computerspel. Bij de online tieners kocht 71,5% nog nooit iets op het net, 14% vroeg het aan de ouders , 11% probeerde het al eens zelf. Die laatste groep bestaat vooral uit jongens van 15 tot 17 jaar die CD's en boeken in hun virtueel winkelkarretje legden. Bij de jong volwassenen tot slot had 45,5% van de surfers al een koopervaring op het net.