Dilien investeert 150 miljoen in nieuwbouw

Het metaalconstructiebedrijf Dilien Metaalwerken (DMW) opent dit weekend officieel het gloednieuwe bedrijfsgebouw op het industrieterrein Houthalen-Zuid. Met de bouw ervan was een investering van 150 miljoen frank gemoeid. Zondag 1 oktober wordt het nieuwe complex voorgesteld aan het grote publiek tijdens de Open Bedrijvendag. Dan kan je in het gebouw van Dilien ook kennismaken met UPL Systems, een jong startbedrijf uit Diepenbeek, dat een ingenieus systeem ontwikkeld heeft om zeecontainers te lossen en laden.

Kurt MEERS

BR>

Dilien Metaalwerken onstond in de oorlogsjaren, toen dorpssmid Jozef Dilien zich ging specialiseren in de metaalconstructie. Zoon Pierre nam in 1973 het bedrijf over en enige tijd later verhuisde DMW naar de voormalige KS-gebouwen in Helchteren. Door de voortdurende groei van het bedrijf, en het daarmee gepaard gaande plaatsgebrek, was Pierre Dilien genoodzaakt een nieuwbouw op te trekken. Die is nu klaar en mag best gezien worden. In de hal van 10.000 m² en bureelruimte van 1.200 m² huist nu een hypermoderne onderneming die opmerkelijke realisaties in binnen- en buitenland aankan.

Een specialiteit van DMW is het maken van gsm-masten uit staal. Daarnaast worden ook alle andere toepassingen als trappen of koepels gemaakt. In een speciaal atelier worden ook ramen en deuren uit aluminium vervaardigd.

Dilien stelt momenteel 48 mensen tewerk, en kampt zoals vele bedrijven met een tekort aan technisch personeel. Vooral lassers kunnen er nog aan de slag. Vorig jaar haalde Dilien een omzet van 340 miljoen frank.

UPL Systems

Wie zondag in de nieuwe bedrijfshal een kijkje gaat nemen, zal ook kunnen kennismaken met UPL Systems. Dankzij de gulle bijdrage van sponsor Fortis, kan deze starter eveneens meedoen aan de Open Bedrijvendag. De uitvinding van zaakvoerder Frank Bijnens is zeer spectaculair. Bogend op zijn ruime ervaring in de aluminiumsector, heeft Bijnens een geheel nieuw concept ontworpen om zware materialen per zeecontainer te vervoeren. Het is in feite een gesofisticeerd platform uit aluminium, waarop de goederen kunnen vastgemaakt worden. Met een druk op de knop worden er onder het platform luchtkussens opgeblazen. Daarna kunnen er wielen worden ondergerold en kan een gewone vorklift het geheel op een eenvoudige manier in de container rijden.

«We hebben het systeem heel intensief getest en het advies ingewonnen van talrijke internationale specialisten,» zegt Frank Bijnens. «Bedrijven als ALZ en Nitto hebben al heel enthousiast gereageerd. De tijd om een container te laden bedraagt met ons systeem minder dan 10 minuten. Anders kan dat tot 2 uur in beslag nemen. Andere voordelen zijn het geringe gewicht, de sterkte van de structuur, de milieuvriendelijkheid en de eenvoudige bediening. Bovendien is de kostprijs tot 35 procent lager.»

UPL Systems hoopt in het eerste jaar zo'n 400 van deze platformen aan de man te brengen. Dit gebeurt via een formule van leasing. Het bedrijf heeft ook een softwareprogramma klaar, waarmee de klant zijn platformen over de hele wereld kan volgen en beheren.