Consument wantrouwt nog steeds veiligheid internet

Bijna 80 procent van de Belgen die transacties doen via het internet, vertrouwen op de veiligheid van hun bank. Slechts 42 procent gelooft dat telefoonmaatschappijen hun persoonlijke gegevens voldoende kunnen beschermen en amper 14 procent denkt dat internetproviders betrouwbaar zijn. Het wantrouwen is misschien niet onterecht, want uit een onderzoek van het Nederlandse Openbaar Ministerie blijkt dat kredietkaartmaatschappijen in alle talen zwijgen over de «omvangrijke fraude bij internethandel».

Kurt MEERS

BR>

Europay, de verzamelnaam van kredietkaarten als Eurocard/Mastercard, Maestro en Eurocheque, liet een onderzoek uitvoeren naar het vertrouwen van de internetconsument. Ruim 15.000 mensen uit 15 Europese landen werden ondervraagd. De Belgen die hun bankverrichtingen via het net uitvoeren, hebben veel vertrouwen in de veiligheidssystemen van hun bank. Maar liefst 77 procent denkt dat banken voldoende beschermd zijn om persoonlijke gegevens geheim te houden. De Belgische banken scoren hiermee, samen de Duitse en Scandinavische collega's, het best in Europa. Meer dan de helft (58 procent) wantrouwt op dat vlak de telefoonmaatschappijen. Nog veel erger is het gesteld met de internetproviders, waarbij slechts 14 procent van de ondervraagden zonder achterdocht zijn gegevens durft achterlaten. Uit de enquête blijkt dat internetverdelers die door de banken worden aanbevolen, meer vertrouwen genieten.

Euro

Van de Belgen die soms iets via internet bestellen, betaalt 36 procent met een krediet- of debetkaart. Bij de jeugd, die het meest via het web aankopen doet, loopt dat op tot 39 procent. Anderen betalen hun internetgoederen nog steeds met een overschrijving, cheque of cash.

Opvallend in het onderzoek is ook dat de Belgen, in tegenstelling tot de rest van Europa, zelden iets kopen op Belgische websites. Slechts 8 procent zou eerder iets kopen in eigen land, terwijl in de andere lidstaten gemiddeld 33 procent van de cybershoppers chauvinistisch aankoopt.

De ondervraagden geven tevens aan dat de invoering van de euro de internethandel zal vereenvoudigen. Vooral in Scandinavië is men eerder geneigd te kopen op sites die de prijzen ook in euro vermelden. De Belgen liggen nog niet wakker van de euro: slechts 7 procent prefereert prijskaartjes die ook in euro zijn uitgedrukt.

Fraude

Hoewel Europay uit de enquête besluit dat «de voordelen van betaalkaarten synoniem zijn aan veilig en gemakkelijk online winkelen» doet een onderzoek van het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) anders vermoeden. Uit een intern rapport van de gerechtelijke instantie blijkt dat internetbedrijven en kredietkaartmaatschappijen cijfers over fraude liever geheim houden. Zo proberen zij de internethandel niet te schaden. Negatieve berichtgeving over e-commerce heeft immers een remmend effect op de ontwikkeling ervan. Het Openbaar Ministerie is nochtans niet mals. «De bedrijven lijken het relatief hoge fraudepercentage voor lief te nemen zolang de elektronische handel als geheel een winstgevende groeimarkt is,» wordt het OM geciteerd in de Volkskrant.

In de meeste gevallen gebeurt de fraude door onachtzaamheid van de kaarteigenaar, die zich bijvoorbeeld bankgegevens laat ontfutselen door een onbekende beller. Diefstal en inbraak zijn eveneens vaak aanleiding tot oplichting via het internet. Het OM merkt ook op dat heel wat klachten van zogenaamde slachtoffers vals blijken te zijn. Regelmatig beweren kaarthouders dat er zonder hun medeweten geld van hun rekening is gegaan, hoewel ze toch zelf gekocht hebben en eigenlijk proberen om VISA of Eurocard op te lichten.