'Big Brother' en 'De Bus' allebei zeer tevreden over hun kijkcijfers

VILVOORDE/NOSSEGEM/BRUSSEL - Zowel 'Big Brother' als 'De Bus' toonden zich gisteren zeer tevreden over de kijkcijfers van hun eerste aflevering. VT4 stuurde een triomfantelijk persbericht rond; Kanaal 2 noemde het cijfer van zondagavond «een record voor een niet-voetbalprogramma».

J.V.

BR>U kent dat. Straks, bij de gemeenteraadsverkiezingen, hebben ze ook allemaal gewonnen. Het is maar hoe je het bekijkt en wat je meet. Laten we stellen dat de cijfers van VRT en VTM de meest correcte zijn: ze meten de kijkcijfers vanaf 4 jaar en ouder de klok rond. VT4 heeft daar geen boodschap aan en meet de voor haar interessantere groep van 15 tot 44 jaar tussen 17 en 24 uur. Het weglaten van kinderen en ouderen geeft natuurlijk en heel ander beeld.

Volgens de cijfers van VRT en VTM haalde 'Big Brother' een gemiddelde van 711.100 kijkers, dat is een marktaandeel van 32,2 procent. Ter vergelijking: naar België-Kroatië keken zaterdagavond op dezelfde zender 723.000 mensen. Het kijkcijfer van 'Big Brother' evolueerde van 697.800 tot een piek van 760.700 en terug naar 688.400. Voor 'De Bus' was het gemiddelde 256.000 kijkers, dat is 15,3 procent marktaandeel, en schommelde het cijfer tussen 245.500 en 269.200.

Wat deed de concurrentie intussen?

- TV1: 'Sportweekend' 364.000 (23,5%), 'Thuis' 556.500 (26,7%), 'Duel' 456.600 (19,8%), 'Baantjer' 403.700 (18,0%)

- Canvas: Ketnet 163.000 (8,2%), 'Panorama' 142.100 (6,3%), 'Zalm voor Corleone' 123.200 (5,3%)

- VTM: 'Stadion' 493.000 (28,3%), 'Wie wordt multimiljonair?' 662.000 (29,6%), film 'Deep Family Secrets' 258.000 (13,0%)

- VT4: een merkwaardige vaststelling, tijdens 'Big Brother' haalde de film 'Mission Impossible' 408.000 kijkers, zijnde 18,2% marktaandeel. Dat is dus beduidend beter dan 'De Bus'.

Volgens de cijfers van VT4 - nogmaals: in de doelgroep 15-44 jaar - was 'De Bus' de verrassende winnaar met gemiddeld 22,3% marktaandeel tegenover 22,1 voor Kanaal 2, 17,2% voor VTM, 18,9% voor TV1 en 4,4% voor Canvas. Nog steeds volgens VT4 haalde Kanaal 2 van 21 tot 22 uur, pal in 'Big Brother', een marktaandeel van slechts 13%, terwijl VT4 op dat tijdstip aan meer dan 27% kwam.

Aangeboden door onze partners