Stoelenafdeling Ford Genk klopt laatste dag

De stoelenafdeling van Ford heeft vrijdag zijn laatste dag geklopt. Dat is een mijlpaal in de geschiedenis van Ford, want de fabriek in Genk is de laatste met een eigen zetelproductie. De ruim 540 werknemers van de zetelproductie en de dashboardafdeling zullen de komende weken in andere afdelingen wordt overgeplaatst. Zij werden bovendien door de directie in de bloemen gezet.

G.C.

BR>Slechts weinig werknemers van de bewuste afdeling hebben gekozen voor een transfer naar de nieuwe fabriek van Lear Automotive en Textron, waar de stoelen van de Mondeo voortaan gefabriceerd zullen worden en waar de dashboards worden geassembleerd. De betrokken werknemers worden verdeeld over de andere afdelingen van de fabriek: 100 in de koetswerkbouw, 100 in de lakkerij, 75 in de assemblage van de Transit en de rest in de montagelijn van de Mondeo.

Het uitbesteden van de stoelenproductie is een van de felst besproken uitbestingen van de laatste tien jaar. Al vanaf het begin van de productie van de Mondeo in 1993 was duidelijk dat de zetelafdeling bij de vervanging van de Mondeo zou verdwijnen. Het opdoeken van de afdeling is jarenlang een delicaat punt geweest. Tijdens de herstructurering werd de knoop doorgehakt. De werknemers van de afdeling konden, als ze dat wilden, overstappen naar de toeleverancier. Voor die mogelijkheid hebben uiteindelijk slechts een tiental mensen gekozen. De anderen worden overgeplaatst binnen de fabriek.