Bedrijf uit Engsbergen bouwt eigen motoren

België heeft opnieuw een motorenbouwer. Constructiebedrijf Willems uit Engsbergen, een deelgemeente van Tessenderlo, is in 1995 begonnen met de bouw van een eigen moto. Momenteel zijn er daarvan zes gemaakt. Deze moto's kregen de merknaam 'Wilson', genoemd naar constructiebedrijf Willems en Zonen. Zaakvoerder Roger Willems hoopt de nodige uitbreidingsvergunningen binnen te halen, zodat hij effectief kan starten met een volwaardige motorenfabriek.

Ivo PEETERS

BR>

Constructiebedrijf Willems, gespecialiseerd in fijnmechanische onderdelen, is gevestigd langs de Sparrenweg midden in de woonzone. Het bedrijf telt 9 werknemers. Eén van hen is Kris Willems, neef van zaakvoerder Roger. «Toen ik in 1995 op een Harley-treffen in Leopoldsburg al die prachtige moto's grondig bestudeerd had, dacht ik:

Maar dat moeten wij toch ook kunnen

. Roger was onmiddellijk akkoord om het te proberen,» vertelt Kris. «Wij hebben dan nagevraagd hoe we zoiets moesten opstarten. Bleek dat niemand in België nog beschikte over een 'PVG-nummer' voor het bouwen van motorfietsen met twee wielen. Na het nodige papierwerk werden we erkend als constructeur van het merk Wilson. Het type van onze moto - een volledig eigen ontwerp - noemen we Big Boy. We beschikken over dezelfde licentie als bijvoorbeeld Honda of BMW, zodat we gedurende de volgende 29 jaar onbeperkt moto's mogen bouwen.»

Daarna kon Kris, die vroeger motorcrosser was geweest en al veel aan motoren had gesleuteld, aan de slag. «We hebben de motor en de versnellingsbak van een Harley gekocht en de rest er zelf

rondgebrouwen

. Alle onderdelen - zoals wielen, voorvork, stuur, het remsysteem enzovoort - zijn hier in het atelier ontworpen. Eind 1998 werd deze motor met succes gekeurd en getest door het ministerie, zodat we in het bezit kwamen van een eigen PVG-nummer. Dit wil zeggen dat ons constructiebedrijf erkend werd voor het bouwen van motorfietsen, enig in België.»

Plaatsgebrek

In het bedrijf besteedde Kris al zijn tijd aan de bouw van zes moto's. Het volledig elektrisch systeem werd in de vrije uurtjes, vaak tot laat in de nacht, ontworpen door zijn broer Gerry. «Vorig jaar waren de eerste twee moto's klaar. Daarmee zijn we naar enkele beurzen getrokken. In de Neckerhal in Mechelen behaalden we tijdens het Belgian Bike Weekend de eerste prijs. Nu rijden er in de provincies Limburg en Antwerpen zes unieke Wilsons. Ik schat dat onze Wilsons zeker zo'n 1,7 miljoen frank waard zijn,» vervolgt Roger. «Als we er meer zouden kunnen produceren, dan zou de prijs flink kunnen zakken.»

«Voor dat geld heb je dan wel een uitzonderlijke moto, die met de grootste nauwkeurigheid in mekaar is gezet,» verzekert Kris. «Het frame is uit staal. De overige onderdelen zijn vervaardigd uit hoogwaardig aluminium dat ook gebruikt wordt in de vliegtuigbouw. Het ontwerp van het stuur is heel speciaal. Bovendien is het remsysteem gemaakt uit één massief blok. En ook de lijn van de moto is bijzonder origineel.»

Het bedrijf is nu klaar om uit te breiden. Meer motoren maken kan voorlopig niet wegens plaatsgebrek. «Wij krijgen geen vergunning om uit te breiden. En die moto's elders maken, gaat niet,» meent Roger. «Voorlopig moeten we dus stoppen.»

Aangeboden door onze partners