Popmuseum Sheffield na 16 maanden dicht

Het popmuseum dat zestien maanden geleden met veel ceremonieel in de Engelse stad Sheffield werd geopend, gaat maandag dicht. Het museum, dat met behulp van een gift van de nationale loterij tot stand kwam, trok per week minder dan 2.000 toeschouwers, 6.000 minder dan geraamd.

ANP

BR>Het gebouw in de vorm van vier reusachtige trommels heeft 975 miljoen frank gekost. Het was de bedoeling dat het museum de industriestad in een mekka van de popmuziek zou omtoveren. De stad verwachtte dat uit de hele wereld popliefhebbers naar het museum zouden komen om de interactieve exposities te bezoeken, maar al na drie maanden zat het museum door het gebrek aan belangstelling in de financiële problemen.

Deskundigen hebben volgens de Britse krant The Times uitgerekend dat elke bezoeker de mecenassen, zoals de loterij, 5.000 frank heeft gekost.

Om het museum te redden trok het bestuur vorig jaar oktober Martin King als interim-manager aan. Hij had gewerkt bij succesvolle attracties als Madame Tussaud's in Londen. King wijzigde de presentatie van het museum en voegde spulletjes en andere memorabilia van popsterren aan de collectie toe. Maar nog altijd bleken te weinig mensen bereid een toegangskaartje te kopen. King legde zijn functie neer en keerde terug naar Londen.