Omroepen storten zich op SMS-tv

BRUSSEL -

MaLu

BR>De commerciële omroepen in Nederland willen geld verdienen door de kijker te verleiden berichtjes met een mobiele telefoon te sturen of te ontvangen. Ook in Vlaanderen staan de omroepen klaar om het nieuwe medium voor hun kar te spannen.

In Nederland wil SBS-6 in het muziekprogramma 'Heineken Nightlive' een scherm achter de artiesten zetten waarop SMS-boodschappen van bezoekers live te zien zijn. Tevens kunnen kijkers via SMS (Short Message Service) rechtstreeks een product bestellen. Concurrent RTL-5 ontwikkelt een quiz, waarbij de kijkers vragen op hun GSM krijgen en die via SMS moeten beantwoorden. De Nederlandse muziekzender TMF wil op zijn website deuntjes zetten die internetgebruikers naar hun GSM kunnen downloaden.

VTM experimenteerde in Vlaanderen al met SMS tijdens Euro 2000. GSM-gebruikers konden zich gratis inschrijven op hun website om een mailtje te ontvangen telkens er gescoord werd in een wedstrijd. «Na twee weken moesten we de inschrijvingen afsluiten omdat er al 22.000 mensen zich gemeld hadden. Uiteindelijk hebben we tijdens Euro 2.000 1,2 miljoen SMS-berichtjes verzonden,» zegt Yannick Beckers. Toch kijkt VTM nu de kat uit de boom want de hele operatie heeft handenvol geld gekost. «In België bestaat het systeem nog niet waarbij de ontvanger betaald voor het verzonden berichtje. Bovendien is er te weinig hardware-capaciteit om er zeker van te zijn dat iedereen zijn bericht ontvangt. Daarom gaan we binnenkort rond de tafel zitten met de SMS-aanbieders.»

VT4 en TMF laten weten dat ze half augustus, begin september met plannen op de proppen komen voor SMS-tv. «We zouden tijdens de clips SMS-jes in beeld kunnen laten lopen waarin kijkers de groeten doen aan mekaar. We zij er nog niet helemaal uit, maar dat het er komt, staat vast. SMS-en is immers een heel belangrijke bezigheid bij jongeren,» besluit TMF-directeur Patrick Castelain.

De openbare omroep laat de SMS-rage voorlopig langs zich heen gaan. «Wij zijn bezig met ernstigere zaken,» zegt Peter Suetens, de kersverse E-manager van de VRT. «We willen een echte E-service (elektronische dienstverlening) uitbouwen. Daar zal de nadruk eerder liggen op service dan op stuntwerk.»