Smart doet het beter na moeizame start

Na een moeizame start lijkt de kleine stadsauto Smart - die wordt geproduceerd door Mercedes - zijn plek op de automarkt te hebben gevonden. Wereldwijd werden het eerste halfjaar van 2000 goed 51.700 stadsautootjes verkocht, een omzetgroei van 81 procent vergeleken met de eerste helft van 1999.

Belga

BR>Op de Belgische markt werden de eerste zes maanden 1.079 Smarts verkocht en geregistreerd, tegenover amper 404 voor dezelfde periode in 1999.

Producent DaimlerChrysler schrijft de groei toe aan de introductie van de Smart-cabrio en de dieselversie. Sinds de introductie van halfopen versie van de stadsauto in april, zijn er al 10.600 stuks van verkocht.

Met deze verkoopcijfers lijkt het voor Smart geen probleem meer het aantal verkochte auto's over heel 1999 (80.000) te overtreffen. Topman Schrempp van DaimlerChrysler dreigde vorig jaar nog de productie te staken als het concern jaarlijks niet meer dan 80.000 Smarts zou weten te slijten.

De financiële prestaties van de Smart, die niet terug te vinden zijn in de cijfers van DaimlerChrysler, blijven echter onduidelijk. Schrempp verklaarde dit voorjaar dat het kleine wagentje pas over vier jaar winstgevend wordt. Daarvoor is een verbetering van het resultaat met 30 procent per jaar nodig.

De Smart heeft een erg moeilijke jeugd achter de rug. Eerst was er de discussie over de veiligheid, later bleek het autootje te duur. Nu DaimlerChrysler die problemen heeft opgelost, kent de Smart geleidelijk wat meer succes.