Britse vakbond wil Ford in Europa platleggen

DAGENHAM -

G.C.

BR>

De Britse vakbond Transport and General Workers Union (TGWU) gaat dit najaar actie voeren tegen de sluiting van de Ford-fabriek in Dagenham. De bond dreigt ermee de hele Europese Ford-organisatie volledig lam te leggen door geen noodzakelijke onderdelen meer te leveren. Dat zei vakbondstopman Steve Turner in een gesprek met de redactie.

De aangekondigde acties kunnen zware gevolgen hebben voor de vestiging van Ford in Genk. Genk is immers in grote mate afhankelijk van de levering van onderdelen en motoren vanuit Groot-Brittannië. Een goed gerichte actie kan Europese fabrieken in enkele dagen tijd lamleggen. Uitgerekend begin oktober gaat de productie van de nieuwe Mondeo van start. Een tekort aan onderdelen zou nefast kunnen zijn in deze voor Ford Genk zo cruciale periode.

De TGWU organiseert in augustus en september een rondvraag bij zijn leden over de sluiting van de Fiesta-fabriek in Dagenham. Op basis daarvan zal tot actie worden overgegaan. Topman Steve Turner laat er geen twijfel over bestaan: de acties zullen hard zijn. De TGWU wil de Europese Ford-organisatie hard treffen. Want, zo luidt het in het hoofdkwartier van de vakbond aan de New Road in Dagenham, de inspanningen worden niet evenredig verdeeld over alle Europese Ford-vestigingen. De vakbond wil ook de Britse regering onder druk zetten.

De TGWU viseert onder meer de uitbreiding van de Volvo-fabriek in Gent. Steve Turner: «Men heeft ons altijd voorgehouden dat Ford in Europa productiecapaciteit te veel heeft. Maar waarom gaat men dan in Gent de productiecapaciteit uitbreiden, verdubbelen zelfs? Kan men die auto's niet even goed in Dagenham produceren?»

De Britse vakbond hoopt dat Ford zijn beslissing alsnog terugdraait. Maar Turner zegt zich geen illusies te maken. In Dagenham moeten ruim 3.000 jobs verdwijnen in de assemblage. De motorenproductie wordt wel opgevoerd.