Dour slaat modderfiguur

DOUR -

Modder. Met dat éne woord kunnen we het twaalfde Dour Festival volledig samenvatten. 180 groepen of dj's op zes verschillende podia mochten het afgelopen weekend nog zo hard hun best doen in het gelijknamige dorpje, het was de regen die de show stal.

S.V.

BR>

Het zit de Belgische festivals écht niet mee deze zomer. Ook het publiek in Dour, het alternatieve broertje in de festivalfamilie, kreeg van donderdag tot zondag bakken regen over zich heen. Heel de wei was binnen de korste keren omgetoverd in een vrijwel onbegaanbare modderbrij, en wie in de richting van de afgelegen Cannibal Blue Stage wilde glijden, mocht daar gerust een kwartier voor uittrekken.

Toen Skarhead zaterdag rond 20 uur het New Yorkse feestje in gang zette met zijn met hiphop doorspekte hardcore, stond er bijna evenveel volk op het podium dan ernaast. En toen pioneers Agnostic Front enkele uren later de lichten uitdeden, stond het podium nog even vol. Dat het tussendoor bij die andere NYHC-grondleggers, Madball en Cro-Mags, een even groot feestje was, durven we niet te betwijfelen, maar wij waren gekomen om te zappen, en dus schaatsten we ook eens naar de andere podia.

Richting Red Frequency Stage bijvoorbeeld, waar we 'onze' ontdekking deden. Bob Log III betrad het podium met een helblauw pak, een futuristische helm annex stofzuiger op zijn hoofd, en een minimalistisch drumstel aan zijn voeten. Hilarisch. Bijna net zo hilarisch als van vier poppemiekes als Destiny's Child je hoofdact op zondagavond maken, maar kom. Voor één keer zullen we die ultracommerciële zet door de vingers zien.

Wat valt er nog te onthouden van de rest van het zaterdag-aanbod? De frisse lofi van Yo La Tengo, reggaeveteranen Toots & The Maytals en de nog steeds lekker chaotische klanktovenaars Einstürzende Neubauten.