VNU neemt belang van 58,7 procent in internetzoekmachine Ilse

De Nederlandse uitgever VNU, moederbedrijf van Mediaxis dat in België onder meer de tijdschrijften Humo, Flair, Story en Feeling uitgeeft, gaat zijn internetactiviteiten fors uitbreiden. VNU neemt namelijk een belang van 58,7 procent in de Ilse Media Groep. Dat maakte de uitgever woensdag in een mededeling bekend.

ANP/Belga

BR>Ilse gaat na de samenvoeging de internetsites van de VNU-tijdschriften exploiteren. Het mag ook de merken en titels van de tijdschriften gebruiken. Na de integratie van alle activiteiten staat een beursgang gepland. VNU zal echter een meederheidsbelang blijven houden.

De bundeling van de internetactiviteiten van de twee ondernemingen leidt tot één van de grootste internetorganisaties in Nederland.

Bij Ilse werken ongeveer vijftig mensen. Het bedrijf denkt dit jaar een omzet te boeken van ongeveer 270 miljoen frank. VNU brengt veertig medewerkers in.

Het bedrijf Newconomy heeft een belang van 8,5 procent in Ilse. Na de transactie zal dat belang verwateren, maar Newconomy heeft aangekondigd dat het in de nieuwe combinatie minstens 5 procent wil bezitten. Ook investeringsmaatschappij Gilde zit in Ilse. Door de transactie zullen er nieuwe aandelen bijkomen. VNU brengt niet alleen de activiteiten van de Tijdschriftengroep in, maar zal ook een deel contant betalen, zo meldt een woordvoerder.