Draait u het zonenummer wel?

Vanaf vandaag zaterdag 1 juli, ondergaan onze telefoongewoontes een belangrijke verandering: ook voor een telefoongesprekje binnen de eigen zone moet nu het zonenummer worden gevormd.

Hilde PEETERS

BR>Belgacom heeft nog een nieuwigheid: 'Belgacom ring back' en daarover liepen de nodige vragen binnen.

Om te kunnen inspelen op de stijgende vraag naar telefoonnummers heeft het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) vorig jaar beslist dat vanaf

1 januari 2000

ook voor oproepen binnen dezelfde zone het volledige nummer moet worden gedraaid, met inbegrip van het zonenummer. Om iedereen de gelegenheid te geven zich aan te passen, was een overgangsperiode voorzien die liep tot en met 1 juli 2000. Maar sinds 8 uur vanochtend kan u niet meer telefoneren zonder het draaien van een zonenummer, zelfs als u uw moeder twee straten verder even wil vragen wat u voor haar van de slager moet meebrengen.

Wat moet u nu doen?

- de gewoonte aannemen voortaan het volledige telefoonnummer te draaien, inclusief het zonenummer.

- als uw telefoon is

voorgeprogrammeerd

, moet uw installatie worden aangepast: zowel de geheugentoetsen in uw telefoon, fax als de modem van uw computer moeten worden aangevuld.

- Als u een alarmsysteem heeft met voorgeprogrammeerde nummers die zijn verbonden met een meldkamer, moet ook dat worden aangepast.

- Dat geldt uiteraard ook voor inbelnummers in computers om toegang te krijgen tot het internet.

De voorbije dagen heeft u op radio en televisie waarschijnlijk al gehoord dat de wijziging vanaf dit weekend definitief is. Toch nog even te weinig cijfers ingetoetst? Dan krijgt u een beleefd bandje te horen:

Goeie dag, hier Belgacom. Sinds 1 juli 2000 dient u steeds het zonenummer te vormen, ook voor een oproep binnen dezelfde telefoonzone. Gelieve dus uw nummer opnieuw te vormen, voorafgegaan door het zonenummer.

Dat bericht is gratis en uiteraard kost ook een zonaal telefoongesprek na deze wijziging niet meer dan tevoren.

Het geheel is dus duidelijk. Toch nog vragen? Even bellen naar 0800/22.800.

Bezet

Heelwat verbaasde en in een heel enkel geval geërgerde lezers vragen zich af waarom ze af en toe een onbekende vrouwenstem aan de telefoon krijgen als ze proberen iemand te bellen, maar die iemand is in gesprek. Die onbekende vrouwenstem maakt deel uit van de nieuwe service 'Belgacom Ring Back'. Als het door u gekozen nummer bezet is, krijgt u te horen dat u achtereenvolgens de toetsen *37# van uw telefoon moet indrukken. Daardoor wordt de Ring Back-dienst geactiveerd en dat merkt u doordat u een bibertoon hoort. De Belgacomcentrale probeert daarna nog 45 minuten lang de opgeroepene alsnog te bereiken. U wint daardoor tijd (u hoeft niet zelf telkens opnieuw het nummer te draaien) en het telefoontje wordt niet vergeten.

De Ring Back-dienst wordt aangeboden sinds 15 januari en is nu op een gebruikersvriendelijke manier beschikbaar voor iedereen die op een digitale centrale is aangesloten. Het systeem werd bij wijze van proef vorig jaar uitgeprobeerd in Leuven en Luik en blijkt een succes. Tot einde maart was de dienst gratis, sinds 1 april betaalt de klant 5 frank (BTW inbegrepen) per keer dat hij van de dienst gebruik maken. Er hoeft geen abonnement genomen te worden.

Alle Belgacom-gebruikers hebben inmiddels een brief ontvangen waarin deze nieuwe dienst volledig wordt uitgelegd. Wie nog vragen heeft, kan terecht op hetzelfde nummer als hierboven: 0800/22.800.

U wil dus bellen naar een telefonische wedstrijd en het toestel daar is voortdurend bezet? Belgacom helpt u een handje.