Kleur van de wagen bepaalt temperatuur

Tests van de Duitse auto constructeur Volkswagen wijzen uit dat de kleur van de wagen een belangrijke rol speelt in het oplopen van de temperatuur in de auto. VW deed zijn testen in de woestijn van Phoenix Arizona, één van de warmste plekken ter wereld. Een Passat werd één dag lang in de zon gezet met gesloten ramen en deuren.

BR>Ondanks de getinte ruiten liep de temperatuur op tot een waanzinnige hoogte. De kleur van de auto bracht grote temperatuurverschillen aan het licht. Een wagen met witte carrosserie bereikte met 52,5 graden binnenin zijn hoogste waarde. Bij een zwarte auto stopte het kwik pas bij 80,4 graden, een verschil van maar liefst 28 graden. Logisch, want wit weerkaatst de zon, zwart niet. Tussen de twee waardes in lag een rode auto met 63,6 graden, een groene met 71,3 graden, een blauwe met 71,8 graden en een bruine met 76,2 graden. Leuk tenslotte: een bestofte, vuile wagen verhoogt de temperatuur binnenin met twee tot drie graden. Ook hier ligt de reden in het weerkaatsen van de zon.

Rijden in warme auto heeft hetzelfde effect als alcohol

Rijden in een auto van 35 graden heeft hetzelfde effect als rijden in een lichte staat van dronkenschap. Dit is de conclusie van het Duitse instituut voor de verkeersveiligheid TÜV na een uitgebreide studie in Nedersaksen. Het warme weer zorgt bovendien ook voor erg agressieve en prikkelbare automobilisten.

Volgens het TÜV staat een temperatuursverhoging van 25 naar 35 graden gelijk met een daling van het reactievermogen met twintig procent. Deze daling is hetzelfde als 0,5 gram alcohol of drie pinten in het bloed. Teveel van het goede dus. De ideale temperatuur in de auto is twintig graden. Hogere temperaturen kunnen de concentratie van de bestuurder bemoeilijken. Hoofdoorzaak is de moeilijke zuurstoftoevoer naar de hersenen.

Werner De Dobbeleer van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid (BIVV) ziet nog meer nadelen aan het warme weer. «Studies wijzen uit dat de autobestuurders ongeduldiger en agressiever zijn bij warm weer op drukke wegen. Zo zouden ze meer claxonneren op auto's die lang wachten als het stoplicht op groen springt. Oververhitte chauffeurs gaan ook sneller over tot verbaal geweld. Maar ook het omgekeerde is waar. Tijdens een lange rustige rit worden autobestuurders bij grote hitte rustiger, lomer en luier. In slaap vallen achter het stuur is dan het grootste risico. De bestuurders moeten bij warm weer hoe dan ook extra aandachtig zijn.» De beste manier om de hitte uit de auto te houden is airconditioning. Gewoon eventjes het raampje open zetten is onvoldoende.

Aangeboden door onze partners