Belg eet jaarlijks 8,1 kilo chocolade

De gemiddelde Belg steekt per jaar 8,1 kilo achter de kiezen. Dat blijkt uit gegevens van de Belgische chocoladefabrikant Côte d'Or. Daarmee zit ons land in de top drie, op een zucht van de Zwitsers en Britten. De totale markt voor chocolade bedraagt in ons land 88.500 ton. De markt is ongeveer gelijk verdeeld over chocolade in snoep (31%), tabletten en repen (30%) en pralines (27%).

D.C. .

BR>Het verbruik van chocolade in ons land is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, maar binnen de chocolademarkt zijn er toch verschuivingen merkbaar. Opvallend is dat de zwarte chocolade (vanaf 56% echte cacao) in opmars is: bij de tabletten en repen was vijf jaar geleden ongeveer 30% in zwarte chocolade, tot nog toe is dat opgelopen tot 40%, zo blijkt nog uit de gegevens. Melkchocolade is nog altijd goed voor 52%, witte chocolade haalt 8%.

In de leeftijdsgroep 15-60 jaar zegt haast iedereen (95%) regelmatig chocolade te eten (meer dan één keer per maand). Zestig procent zegt echt niet zonder chocolade te kunnen en nuttigt meerdere keren per week (of zelfs elke dag) chocolade. Belgen blijken ook hun eigen 'chocolademoment' te hebben: soms in de namiddag, maar meestal 's avonds.

Om in te spelen op het groeiend verbruik van zwarte chocolade (met hoog cacaogehalte) lanceert Côte d'Or een nieuw gamma van specialiteiten onder de naam 'Sensations'. Het gaat om Sensations Brut (86% cacao), Sensations Intense (70% cacao), Sensations Noir Orange (70% cacao in combinatie met gekonfijte sinaasappelschillen) en Sensations Lait Intense (melkchocolade met laagje cacao).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer