Bieren Alken-Maes in Walibi en Bellewaerde

De Belgische brouwersgroep Alken-Maes heeft een overeenkomst ondertekend met de Amerikaanse pretparkengigant Premier Parks. 's Werelds grootste onderneming voor ééndagsattractieparken, met ruim 45 miljoen bezoekers per jaar, verleent Alken-Maes zo exclusief toegang tot de verdeling van haar bieren in onder andere Walibi Waver en Bellewaerde Park. Vooral het meergranenbier zou hierdoor een extra impuls krijgen.
BR>
Voortaan zal in de pretparken van de Amerikaanse beursgenoteerde pretparkketen Premier Parks alleen maar bier van Alken-Maes verkocht worden, zo heeft Alken-Maes gisteren bekend gemaakt. De overeenkomst geldt voor drie jaar en is van toepassing op België, Nederland en Frankrijk. In Nederland gaat het om Six Flags Holland, het vroegere Walibi Flevo, waar de bieren van Grolsch van tafel geveegd worden. Walibi Schtroumph, Walibi Rhône-Alpes en Walibi Aquintaine zijn de Franse pretparken die voortaan uit het gamma van Alken-Maes tappen. De Belgische Premier Parks zijn Bellewaerde Park en Walibi Waver.
De brouwersgroep Alken-Maes, de Belgische nummer twee, werkt met dit exclusiviteitscontract aan de uitbouw van twee sterke nationale merken (Maes Pils en Grimbergen), die ook internationaal worden gepositioneerd. «Toch vergeten we de krachtige lokale brands natuurlijk niet,» verduidelijkt Steven Roeland, woordvoerder van Alken-Maes. «Kijk eens naar een Walibi: 1,5 miljoen bezoekers per jaar. Bellewaerde telt er 1,2 miljoen. Dat is veel volk maar bovenal een gevarieerde doelgroep. De pretparken kunnen kiezen uit ons hele gamma. 't Kan dus goed dat in Nederland Cristal getapt wordt.»
«Alken-Maes profileerde zich al in de amusementssector - zoals festivals. Deze lijn wordt nu doorgetrokken naar pretparken.»

Tafelbier


Toch zijn pretparken voornamelijk een familiegebeuren. In de Europese Premier Parks-vestigingen zal Alken-Maes dan ook met haar tafelbier Maes Nature aanwezig zijn. Sinds de lancering van het 'meergranenbier' begin 1999 is het segment van de tafelbieren van 14 tot 21 procent gestegen. «De helft van de consumenten van Maes Nature consumeren meergranenbier ter vervenging van soft drinks als limonade,» besluit Roeland.
Het doel van de brouwers om een halt toe te en aan het overmatige gebruik van suiker door de (her)lancering van tafelbieren krijgt stilaan vorm.