ACV tegen ‘stunttram’ Hasselt - Maastricht

Print
Het ACV wil liever een trein op Lijn 20 Hasselt-Maastricht dan een sneltram. Volgens de christelijke vakbond is de reactivering van de spoorweg veel goedkoper dan de aanleg van een tram in eigen bedding.
BR>
“We zijn niet tegen het Spartacusplan, maar wel tegen een stunttram,” zegt Willy Stöcker van de ACV-werkgroep Spoor. In het Spartacusplan is de kostprijs voor de lightrail of sneltram Hasselt- Maastricht begroot op 55 miljoen euro.

Volgens “voorzichtige” berekeningen van ACV gaat het kostenplaatje drie keer hoger liggen. “De reële kosten zullen minstens 185 miljoen bedragen,” zegt Eddy Wijnen (ACV Transcom). “Terwijl we voor de trein aan maximum 25 miljoen euro komen. En de trein kan verder en sneller rijden. Met de tram geraken we in 39 minuten van Hasselt naar Maastricht en met de trein in 26 minuten. Bovendendien krijgen we met de trein een volwaardige interregionale verbinding tussen Antwerpen en Hasselt en Maastricht. Waar er treinsporen liggen, kunnen we die best gebruiken voor de trein. Een lightrail kan op plaatsen waar er geen sporen liggen zoals het traject Bree-Maaseik.”

Volgens Willy Stöcker is er geen reizigerspotentieel voor een sneltram Hasselt-Maastricht. “Met een uurregeling van 6 tot 23 uur mikt men duidelijk niet op werknemers want dan moet men vroeger rijden. Studenten moeten zich ook niet meer verplaatsen want ze kunnen les volgen met videoconferenties. Die sneltram dient alleen maar om shoppende dames van Hasselt naar Maastricht te brengen.”

Di Rupo

De werkgroep Spoor reageert ook verontwaardigd op het standpunt van de Waalse gewestregering tegen de IJzeren Rijn. “De meeste goederen komen uit Vlaanderen, maar moeten over Waals grondgebied het land uit,” zegt Wijnen. “Hoe meer spoorkilometer goederen, hoe groter het gewicht van Wallonië binnen de NMBS. Als er al vracht verschuift van de Montzenlijn naar de IJzeren Rijn, zal dat hooguit 6 jobs kosten in Montzen. De IJzeren Rijn zal honderden jobs opleveren. Voor Di Rupo, die de post van eerste minister ambieert, zouden honderden arbeidsplaatsen toch mogen opwegen tegen het eventuele verlies van 6 jobs.”