Michelin bespaart vooral in Europa

Print
De tweede grootste bandenproducent van de wereld, Michelin, zal in West-Europa en Noord-Amerika miljarden besparen. In China en Brazilië zal het bedrijf tegelijkertijd nieuwe productiemiddelen uitbouwen. Dat staat donderdag in de Franse krant Le Figaro.
Vooral in West-Europa en Noord-Amerika moeten de kosten gedrukt worden, zegt Michel Rollier, voorzitter van Michelin. Hierbij moet in eerste instantie bespaard worden op de inkoop: de stijging van de grondstoffenprijzen heeft Michelin de laatste drie jaar ongeveer 2 miljard euro gekost, aldus Rollier. Ook de industriële kosten en de structurele kosten moeten herzien worden.

Tegen 2010 wil Michelin zowat 1,5 tot 1,7 miljard euro besparen bij constante activiteit. Wat betreft het verlies aan jobs in West-Europa en Noord-Amerika, zegt Michelin te "profiteren van de structuur van onze leeftijdspiramides". Tegen 2010 zouden immers 20.000 arbeiders in Europa en Noord-Amerika met pensioen gaan. Zij worden voor minder dan de helft vervangen.

De groep wil de groei van het bedrijf voortzetten, de kosten verlagen en de onderneming uitbouwen op de belangrijkste opkomende markten.

De helft van de investeringen zou in de komende jaren in groeilanden gebeuren. De onderneming wil profiteren van de stijgende vraag in China, Rusland en Brazilië samen met de lagere productiekosten daar.
Toch zegt de onderneming een sterke industriële basis te willen behouden in het Westen