Kleine auto's veiliger maar niet veilig genoeg

Kleine auto's zijn een pak veiliger dan enkele jaren geleden. Dat blijkt uit de zogenoemde Euro-NCAP botstest. De Volkswagen Lupo en de Fiat Punto kwamen als beste uit de test die aantoont dat het risico op zware verwondingen bij deze auto's merkelijk kleiner is dan bij een gelijkaardig onderzoek in 1997. Wel hebben de onderzoekers zware kritiek op de bescherming van kinderen. Bij de voorstelling van de testresultaten is gisteren ook gepleit voor een Europese reglementering voor de bescherming van voetgangers bij aanrijdingen. Op dit punt scoren de zeven vernielde auto's nog altijd onvoldoende.

BRUSSEL Guido CLOOSTERMANS

BR>

De eerste Euro-NCAP crashtest met kleine auto's, nu drie jaar geleden, gaf een verontrustend beeld over de veiligheid van mini's. Zeven van de acht geteste auto's vertoonden toen een zeer hoog risico tot zware kwetsuren bij een frontale of zijdelingse botsing.

Drie jaar later blijkt dat de veiligheid van inzittenden merkelijk verbeterd is, zowel bij frontale als bij zijdelingse aanrijdingen. Dat is goed merkbaar omdat twee modellen die vorige keer aan flarden werden gereden, ook nu in de test zaten. Drie jaar geleden kreeg de Fiat Punto twee sterren, een ruim onvoldoende dus, nu krijgt het nieuwe model vier sterren. Ook de Opel Corsa ging erop vooruit. Drie jaar geleden nog goed voor twee sterren, krijgt hij dankzij de nodige structurele verstevingen nu drie sterren. Dit jaar krijgen twee modellen vier sterren. Naast de Punto krijgt ook de Volkswagen Lupo vier sterren. Dat is er één meer dan de Polo drie jaar geleden.

De veelbesproken Smart krijgt drie sterren. Niet slecht voor een auto waarbij de kreukelzone werd vervangen door een beschermende kooi. Toch minder goed dan verwacht, want de constructeur zegt van de Smart dat hij de veiligste auto in zijn segment is.

Naast de Opel Corsa krijgen ook de Hyundai Atos en Honda Logo drie sterren, maar zij vallen vooral bij de frontale botsing door de mand.

De Lancia Ypsilon presteerde het slechtst: de A-stijl en de deur van de Lancia overleefden de botstest niet. Het stuurwiel schoot alle kanten op waardoor het hoofd van de chauffeur, ondanks de airbag, toch geraakt werd. De laatste plaats van de Lancia is logisch: het is een van de oudste auto's in de test.

Omstreden

De euro-NCAP crashtest is bij de autoconstructeurs altijd zeer omstreden geweest. De botsingen gebeuren immers aan een snelheid - ruim 60 kilometer per uur - die hoger ligt dan de officiële botstesten. Toch zijn de constructeurs niet ongevoelig gebleken voor de resultaten van de tests die steeds gepaard gaan met de nodige media-aandacht.

Opmerkelijke vaststelling is dat de passagiers meer beenruimte hebben dan vroeger, waardoor de voeten minder snel klemraken bij een botsing. De deur gaat na een aanrijding ook gemakkelijker open.

Hoewel kleine auto's veiliger geworden zijn, is er nog heel wat werk te doen. Zo blijft het binnendringen van pedalen een delicaat punt. Ook het dashboard kan verwondingen veroorzaken. Vooral de knieën zijn tere plekken.

De gordels zorgen dan weer voor teveel druk op borstkas. Bovendien zijn de consumentenverenigingen verre van gelukkig met de werking van de kinderzitjes. Die houden kinderen niet of onvoldoende op hun plaats. De nieuwe generatie zitjes voor op de achterbank zijn voorlopig nog niet erg gebruiksvriendelijk. Kinderen van 18 maanden zijn beter beschermd dan kinderen van drie jaar.

De organisatoren van de euro-NCAP crashtest hebben gisteren ook gepleit voor een Europese reglementering voor de bescherming van fietsers en voetgangers bij een aanrijding. Elk jaar worden op de Europese wegen ruim 9.300 voetgangers en fietsers gedood door auto's. Minstens 2.000 levens zouden gespaard kunnen worden als de auto's zouden voldoen aan een aantal vereisten. Europese regels dringen zich dan ook op.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer