Georges Grun, Brussels ambassadeur bij EURO 2000

Minister-president Jacques Simonet van het Brussel Hoofdstedelijk Gewest heeft woensdag Georges Grun voorgesteld als Brussels ambassadeur bij EURO 2000. De gewezen Rode Duivel, die opgroeide in Watermaal-Bosvoorde en groot deel van zijn carrière doorbracht bij Sporting Anderlecht, wordt de bezieler van een werkgroep waarin alle kabinetten van de gewestregering in vertegenwoordigd zijn. De werkgroep, die donderdag voor het eerst bijeenkomt, moet een aantal projecten uitwerken om het voetbalevenement in de maand juni zo goed mogelijk aan te pakken.

BELGA

BR>Bij een eerste project gaan het Gewest, de organisatoren van EURO 2000 en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB na hoe ze het openbaar vervoer het best kunnen organiseren voor de duur van de competitie in Belgie. "De sporen zijn reeds zichtbaar, de eerste voertuigen met EURO 2000-bedrukking rijden al rond", zei eerste minister Simonet.

Het Brusselse Gewest heeft 700 stewards geselecteerd en opgeleid. Zij zullen de voetbalfans tijdens het EK begeleiden en kunnen nadien omschakelen. "De opleiding die ze genoten, zal ook nuttig zijn in het kader van andere evenementen, zoals een concert van Johnny Hallyday, of binnen de veiligheidsdienst van de MIVB", oordeelde Simonet.

Voorts zal er gesproken worden over de veiligheid rond het stadion en in de stad. De beschikbare plaatsen voor de matchen zullen niet volstaan om tegemoet te komen aan de vraag. Mensen, die daardoor gefrustreerd zijn, kunnen voor heibel zorgen. Daarom wordt gedacht om overal in de hoofdstad wijkanimatie te voorzien. Georges Grun is door verscheidene Brusselse gemeenten gevraagd om wijktoernooien bij te wonen. De gewezen Anderlecht-man heeft zich speciaal daartoe verbonden. "Ik wil dat het voetbalfeest blijft. Het Brusselse gedeelte moet een goed herinnering blijven voor ieder die komt", verklaarde de ex-international.

De werkgroep, die in het begin beperkt is tot de gewestministers, zal uitgebreid worden met vertegenwoordigers van de gemeenten. Ook worden de handelaars erbij betrokken. Het Gewest wil hen vragen een ontvangst- en kwaliteitscharter uit te werken en te tekenen met de bedoeling de buitenlanders een positief beeld te geven van de hoofdstad. Er wordt in dat opzicht ook gedacht aan de vorming van taxi-chauffeurs.

Enkele weken voor de aftrap van het tornooi, start men een publiciteitscampagne om de verschillende feestelijkheden bekend te maken. "EURO 2000 start in minder dan vier maanden. Het wordt tijd dat we er aan beginnen. Ik ben er van bewust dat niet alles realiseerbaar zal zijn", besloot Georges Grun.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer