Gillette zet Parker en Waterman in etalage

BOSTON - De Amerikaanse groep Gillette wil af van zijn divisie schrijfwaren. Daartoe behoren beroemde merken als Parker Pen, Waterman en Paper Mate. De afdeling

stationery products

, zoals ze in het Engels heet, presteerde vorig jaar ondermaats. De omzet daalde met 13% en de winst kelderde zelfs met 83%. De hele Gillette-groep zit sinds twee jaar in moeilijke papieren. Tot dan was de Amerikaanse producent van scheermesjes een toonbeeld van groei, met winstcijfers die jaar na jaar boven de 10% lagen. De expansie werd vooral gerealiseerd in ontwikkelingslanden.

K.L.

BR>Toen de Aziëcrisis uitbrak werd Gillette zwaar getroffen. Het gaat intussen beter in het Verre Oosten, maar de groep uit Boston heeft zich nog niet hersteld. Vorig jaar daalde de omzet met 2% tot 9,9 miljard dollar (396 miljard frank). De bedrijfswinst (2,11 miljard dollar of 84,4 miljard frank) kwam 9% lager uit en de nettowinst (1,26 miljard dollar of 50,4 miljard frank) duikelde 12% naar beneden.

Om de resultaten op te krikken, wordt alvast de slechtst presterende afdeling van de hand gedaan. Om een nieuwe eigenaar te vinden, werd de zakenbank Merrill Lynch onder arm genomen. Gillette is de wereldleider van 'nat' scheergerief, alkaline batterijen (met het merk Duracell) en tandenborstels (via Oral-B). Ook de droogscheerders blijven niet in de kou, want Braun is tevens een onderdeel van de Amerikaanse gigant. Wereldwijd stelt Gillette meer dan 40.000 mensen tewerk. De productie is gespreid over 57 fabrieken in 23 landen. In Brussel is er een verkoopkantoor.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer