Omzet verdrievoudigd door grote schoonmaak bij Fremach

Tot 1996 ging het niet goed met Fremach in Diepenbeek. Het bedrijf lag er verwaarloosd bij, maakte al jaren verlies en balanceerde op de rand van het faillissement. Johan Thys (ex-Philips Lommel) en consultant Jan van der Velden zagen nochtans potentieel in Fremach en namen een belangrijk aandelenpakket over. Vier jaar en een grote schoonmaak later, is de omzet verdrievoudigd tot bijna 1 miljard frank. En Fremach wil meer. Dit jaar wordt er 145 miljoen geïnvesteerd, onder meer in een bijkomend bedrijfsgebouw.

Kurt MEERS

BR>

«Fremach behoorde vroeger tot de Nederlandse groep Frencken en was gespecialiseerd in de behandeling van metaal,» blikt afgevaardigd bestuurder Jan van der Velden terug. «Als consultant zag ik dat het niet goed ging met Fremach. De organisatie liep volledig mank. Ik was nochtans overtuigd van de groeimogelijkheden en vond in Johan Thys de ideale partner om een grondige herstructurering door te voeren.»

De hele top werd aan de deur gezet en het personeel werd met de helft afgebouwd tot 85. De voorraden werden gehalveerd en de logistiek werd in functie van de productieflow geoptimaliseerd. Fremach werd trouwens niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk schoongemaakt. «De uiterlijke presentatie van het bedrijf is één van mijn stokpaardjes,» zegt managing director Johan Thys. «De vernieuwing van de infrastructuur heeft veel geld gekost, maar heeft zich ondertussen al meer dan terugbetaald.»

Toegevoegde waarde

De grote metamorfose kwam er vrijwel meteen. «Na het eerste jaar werd er al een kleine winst geboekt,» herinnert Johan Thys zich. «De redding van Fremach heeft vooral te maken met drie factoren. Ten eerste is dat de grote motivatie van het personeel geweest. Bovendien werd er van bij het begin duidelijk gecommuniceerd over wat we met het bedrijf van plan waren. Ten derde werden er geen toegevingen gedaan op vlak van de technische kwaliteit. Alles moest perfect zijn. Dat alles heeft het vertrouwen hersteld.»

Fremach ging zich volledig toeleggen op de kunststoffen en specialiseerde zich in producten met een hoge toegevoegde waarde. «Spuitgieters vind je overal,» weet Thys, «maar als je ook kan lakken, met de laser graveren en de montage doen, vallen de concurrenten één voor één af. De grote, industriële klanten zijn op zoek naar hoogwaardige, geïntegreerde oplossingen en willen daar ook de juiste prijs voor betalen. Van bij de start hebben we op die klanten gemikt.»

De belangrijkste afnemers van Fremach komen uit de toelevering van de autosector (VDO Mannesmann, Delphi, Sagem of Valeo), de consumer elektronica (Clarion, Pioneer of Philips) en de mobiele telefonie (Ericsson). Tot het productengamma behoren frontpanelen van autoradio's, toetsenborden van gsm's en onderdelen van dashboards.

Beursgang

De bedrijfsleiders bouwden Fremach in vier jaar uit tot een internationale holding. «Het aantal werknemers groeide snel tot 245,» rekent Jan van der Velde. «In Tjechië werd een montage-afdeling opgestart en in Helmond installeerden we een atelier voor gereedschappen. De omzet groeide van 330 miljoen tot bijna een miljard. Op korte termijn willen we dat verdubbelen.»

Inmiddels werd er ook een joint-venture opgericht met Epiq, een producent van bedieningselektronica uit de holding van Melexis-baas Roland Duchâtelet. «Het nieuwe bedrijf gaat met een 20-tal hooggekwalificeerde mensen onderdelenmodules ontwikkelen waarin plastics gecombineerd worden met elektronica,» aldus nog Johan Thys. «Zij zullen gehuisvest worden in een gloednieuw gebouw dat momenteel voor 40 miljoen wordt rechtgezet. De andere investeringen bedragen nog eens 100 miljoen.»

De bedrijfsleiders sluiten een beursgang in de toekomst niet uit. «Maar eerst moeten we nog wat meer 'body' krijgen,» besluiten ze.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer