Surfen ten koste van tv

LEUVEN -

Belga

BR>Iets minder dan de helft van de op internet surfende jongeren kijkt, sinds ze internet gebruiken, minder televisie. Dat blijkt uit een enquête van het Leuvense onderzoeksbureau MAS, waarbij 200 Vlaamse jongeren tussen 16 en 23 bevraagd werden. Van de 164 computergebruikers in deze groep vertoeft 44 procent wel eens op internet. 47 procent van de internetgebruikers zegt minder naar tv te kijken sinds ze begonnen zijn met surfen. Hiervan kijkt weliswaar 1 op 3 slechts ietsje minder tv en iets meer dan de helft nauwelijks minder.

6,6 procent van de internetgebruikers koopt al zaken via internet en 17,6 procent is dat van plan. 16 procent bestelde of reserveerde al tickets op die manier en nog eens 37,3 procent wil dat in de toekomst wel doen. 11 procent deed al aan 'web-banking' en nog eens 34,3 procent heeft plannen in die zin. 40 procent vindt de reclame op de internetsites storend tot zeer storend. 60 procent (van alle 200 ondervraagden) wil internet op het tv-scherm ontvangen en bedienen via afstandsbediening. 72 procent staat positief ten aanzien van de ontvangst van internet via de kabel waarbij een vast maandelijks abonnement wordt aangerekend zonder bijkomende telefoonkosten.

Een meerderheid van jongeren vindt gratis telefoneren waarbij voor, tijdens en na het gesprek reclameboodschappen te horen zijn niet interessant. Slechts 39 procent zegt «ja» als de mogelijkheid zich aandient.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer