Capaciteit snelle treinen stijgt 25 % door dubbeldektreinen

Print
De NMBS gaat in de tweede helft van dit jaar dubbeldektreinen inzetten om de capaciteit van de snelle treinverbindingen van Limburg naar Brussel met 25 procent te verhogen.
De capaciteit van de snelle treinen is nu al een succes, maar er moet ook werk gemaakt worden van de uitbreiding van het aanbod van die snelle treinen. Burgemeester Herman Reynders van Hasselt, Johan Sauwens van Bilzen, Carmen Willems van Tongeren en de Limburgse provinciegouverneur Steve Stevaert gaan er in dit verband bij de NMBS op aandringen om ieder uur een snelle verbinding naar Brussel te voorzien.

De drie burgemeesters en de provinciegouverneur vormden de drijvende krachten achter het project van de snelle treinverbindingen van Limburg naar Brussel en wisten in december 2006 een doorbraak bij de NMBS te forceren.
In december van vorig jaar paste de NMBS haar dienstregeling aan en zette zowel in de ochtend - als in de avondspits vier snelle treinen vanuit Hasselt naar Brussel in. Dat leverde niet alleen een tijdswinst, maar ook een constante groei van het aantal klanten op, zo luidde het maandag op een evaluatievergadering in Hasselt.

Succes

Uit een evaluatie na vier maanden van snelle treinen blijkt dat de snelle treinverbindingen een succes zijn. De vroege treinen hebben een bezettingsgraad tussen de 100 en de 120 procent en de latere treinen zijn voor 85 à 90 procent volzet, zo liet de NMBS maandag weten. De lagere bezettingsgraad van de latere treinen is te wijten aan het feit dat de avondpiek over zowat 3,5 uur gespreid is, in tegenstelling tot 2 uur in de ochtendpiek.

Vanwege het succes van de snelle treinen besliste de NMBS begin dit jaar al om extra wagons aan de vroege snelle trein van 06.18 uur in Hasselt te koppelen.

De Limburgse werkgroep Spoor, waarin de burgemeester van Hasselt, Bilzen, Tongeren en de gouverneur zetelen, wil op termijn ook komen tot een betere ontsluiting van Noord-Limburg en het Maasland. Concrete plannen over hoe dit precies gerealiseerd zal worden, zijn er evenwel nog niet. Sauwens zag wel heil in de inzet van lightrailtreinen, die op het bestaande sporennet kunnen ingezet worden.