«Je moet agressief rijden»

Van onze verslaggever ter plaatse

KARLSTAD Marc CORNELISSEN

BR>Bizarre wedstrijd, die Rally van Zweden. Het parcours bestaat volledig uit sneeuw en ijs. Nergens ter wereld is de ondergrond zo glad, maar nergens ter wereld ligt de gemiddelde snelheid zo hoog. Voer voor specialisten dus. Geen wonder dat op de erelijst enkel en alleen Skandinaven prijken.

Het Nederlandse woord 'sneeuw' kent in de taal van de eskimo's vijftig mogelijke vertalingen. Vijftig benamingen voor vijftig verschillende soorten sneeuw. Als Belg raak je er niet wijs uit. Er is sneeuw die plakt en sneeuw die niet plakt, daar ongeveer houdt voor een Vlaming het onderscheid op. Geen wonder dat Freddy Loix de verwachtingen tempert. De Rally van Zweden laat je aan de Zweden, de Finnen en de Noren. Loix: «Ik kom hier te kort in pure snelheid en in ervaring. Eén puntje zou al een succes zijn. De favorieten heten Makinen en Radstrom, met Gronholm en Kankkunen als outsiders.»

Aan voorbereiding komt Loix niets te kort. Dagenlang mocht hij testen in Lapland, op sneeuw en op dichtgevroren meren. Eén namiddag mocht hij zich zelfs volledig uitleven, zonder op een bluts meer of minder te kijken. «Het testprogramma was afgewerkt en ik mocht me eens goed laten gaan. Ontelbare keren van de weg gegaan, maar met die sneeuwwanden kan dat geen kwaad. De losse sneeuw remt je af, bij de bomen geraak je nooit. Heel plezant en veel van geleerd. Op de duur weet je precies hoe ver je kan gaan. Duur grapje? Viel mee, de auto was niet

plat

. Na twee keer hebben ze de bumpers niet eens meer vervangen. De mechaniekers moesten alleen elk uur de wielen uitlijnen.»

Nagelbanden

Het stoeien in de sneeuw gaf Loix een goed idee over het specifieke aan rallyrijden op nagelbanden. Een bizarre aanblik is het: de beste rallymonsters ter wereld, geschoeid op bandjes van tien centimeter breed. «We beschikken over twee bandentypes: één voor sneeuw en één voor ijs. Daarnaast hebben we de keuze tussen lange en korte nagels. De lange zijn het snelst, behalve bij temperaturen beneden min twintig. Het ijs is dan keihard, waardoor de lange nagels niet kunnen doordringen en het rubber de grond niet raakt. Het rubber moet de grond raken, maar het zijn toch vooral de

studs

die het werk doen. Het moeilijke is dat de banden na verloop van tijd hun nagels verliezen. Ze breken af of springen uit het rubber, vooral op plaatsen waar het grind door het ijs komt. Daardoor heb je aan het eind van lange proeven totaal geen grip meer. Je kan de banden ook niet sparen, want de nagels bijten zich alleen vast in het ijs als je gas geeft. Je moet heel agressief rijden, zowel bij het remmen als in de bochten. Dwars glijden gaat alleen met heel veel wielspin.»

Het klinkt allemaal verschrikkelijk link, zeker als je weet dat de Rally van Zweden samen met die van Finland de snelste op de WK-kalender is. Loix: «Je haalt regelmatig snelheden van 190 of 200 km/u en je hangt dikwijls met de vier wielen van de grond. Het is een verschrikkelijk moeilijke rally, maar wel een heel toffe. Ambiance in de auto is verzekerd.»

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer