'Het kleine sterven' van Dimitri Leue: een bloedmooi maar schrijnend liefdesverhaal

«Ssst, lieveke, liefling, lieve liefste lieveling, hooglief, laaglief, madelief en alstub-lief. Ssst, zeg ik. En ge zwijgt door mij te kussen.» De beginscène van 'Het kleine sterven, een poging om drie dagen niet te zijn', de nieuwste theaterproductie van Dimitri Leue zet de toon voor een intieme maar grootse voorstelling over twee jonge mensen die elkaar zo graag zien dat het hun einde betekent.

ANTWERPEN

BR>

Dimitri Leue heeft iets met liefde. In 'Maura of de zeven maagden der eenzaamheid' laat hij Lander vertellen over zijn stormachtige relatie met Maura Triskelle. De herwerking van deze monoloog tot 'Zarah of de vogels komen terug uit het zuiden' omschreef hij zelf als 'het ABC van de liefde', in 'Nonkel Eddie' schetst hij een beeld van een vittend stel en onlangs nog ging hij als kroonprins Filip bij de Kakkewieten op zoek naar een geschikte echtgenote.

'Het kleine sterven' is het verhaal van Hannah en Seppes, die er door het spel van de liefde in slagen hun diepste verlangen te verwezelijken: ontsnappen aan de werkelijkheid en samen 'niet zijn'. Maar op een dag dringt de realiteit op een brutale manier plots toch hun artificiële wereld binnen. Hannah blijkt te lijden aan een geheimzinnige ziekte: zodra haar hartslag boven de 110 gaat, begeeft haar hart het. Ze mag niet meer roepen, huilen, lachen of lopen. Seppes mag haar niet meer kussen, strelen of beminnen. Als Hannah de regels overtreedt, sterft ze onmiddellijk.

Leue ontleende de titel 'Het kleine sterven' aan het idee dat je na het klaarkomen, la petit mort in het Frans, even 'niet-bent'. Het summum van niet-zijn is volgens de jonge theaterauteur verdwijnen in je liefdespartner, samen verdwijnen in het niet-zijn. Hannah en Seppes tonen hoe dat gaat in een vrij expliciete maar integere video-opname van Anke Blondé, begeleid door livepianomuziek van Antoon Officiers. Parijse straatbeelden op een immens groot scherm vormen de achtergrond waartegen Dimitri Leue en An Miller hun liefdesspel spelen. Ze staan op een klein podium voor een blue key-scherm, zodat hun dialogen rechtstreeks geprojecteerd worden op de metershoge wand en je de acteurs niet alleen op het podium kan zien, maar ze tegelijkertijd ook door de stad ziet wandelen. Via oogstrelende animatiebeelden vloeien de zes dialogen en vijf monologen vlekkenloos in elkaar over. Miller en Leue brengen Leues tekst op een hartveroverende, eerlijke en speelse manier. En daarmee slaagt Leue meteen ook in zijn opzet: «Toen ik An Miller mijn tekst liet lezen, zei ze: 'Het lijkt wel of die twee personages meer een koppel spelen dan dat ze het zijn.' Ik vond dat een groot compliment. Op het podium gebeurt het zo vaak dat het spel toch maar een spel is. Als kinderen spelen dat ze trouwen, houden ze echt van elkaar. Bij hen moet je het spel serieus spelen of je mag niet meer meedoen. Ik bewonder de ernst van hun spel en daarom was ik zo blij met dat compliment,» aldus Leue. Ondanks het tragische gegeven dat Hannah aan een dodelijke ziekte lijdt, zit de voorstelling vol visuele grappen en woordspelingen (die soms herinneringen oproepen aan 'Universal Irritant'). Die wonderlijke mengvorm van komedie en tragedie werkt perfect in deze voorstelling. Voeg daar nog de prachtige videobeelden en de puike multimediale enscenering aan toe en u weet meteen waar naartoe met uw liefste tijdens deze valentijnsperiode. Neem het van ons aan: met Dimitri Leue heeft Vlaanderen er naast een groot acteur ook een verdomd goede theaterauteur bij. 'Het kleine sterven', Het Paleis, voor iedereen vanaf 16 jaar, op 16/02 in de Stadsschouwburg van Leuven, 23/02 in De Velinx in Tongeren, 25/02 in CC Heusden-Zolder en 1/03 in CC Maasmechelen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer