Verstappen na zeven maanden terug in de Formule 1

CATALONIE -

Jos Verstappen is terug van weggeweest. Zeven maanden had hij de binnenkant van een F1-bolide niet meer gezien, maar nu oogt de toekomst weer rooskleurig voor de Nederlander. Tot zijn grote opluchting mag hij de komende twee jaar een zitje bij Arrows innemen. De eerste testritten waren bevredigend en toonden aan dat Arrows met de komst van Verstappen een goede beslissing nam. «Het geeft een heerlijk gevoel er weer bij te zijn,» zegt Jos.

André HOOGENBOOM

BR>

Voor zijn manager Huub Rothengatter is de keuze van Arrows voor Verstappen logisch: «Waar vind je nog een rijder met zoveel ervaring en talent? Jos is iemand die een auto beter kan maken. Echt, er lopen niet zoveel van die jongens rond. Hij heeft dit zitje gekregen op basis van zijn talent. Omdat hij gewoon heel hard kan rijden.»

Daar twijfelde de kenners nogal eens aan. Omdat Verstappen heel dikwijls aan de kant stond. Nu blikt hij terug en analyseert: «Ik ben destijds zeker niet te vroeg begonnen. Ik heb de kans die Benetton me bood met beide handen gegrepen. Had ik het niet gedaan, ik zou misschien in de anonimiteit verdwenen zijn. Natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt. Maar te vaak werden ze mij vals in de schoenen geschoven. Omdat de journalisten geen zin hadden om achter de waarheid aan te gaan. Niemand praatte eens met een technicus of onderzocht de achtergrond. De waarheid werd wel erg zwart-wit. Nu kan ik eindelijk met een schone lei beginnen.»

Maar wat is waarheid? In de wereld van de Formule 1 loopt elke technicus rond alsof hij het grootste geheim van de wereld bewaart. Verstappen: «Ja, maar er is meer dan alleen de naakte feiten. Ik heb wel eens de schuld op me genomen terwijl er eigenlijk iets mis was met de motor. Op deze manier werden de belangen van de leverancier niet geschaad.»

Jos Verstappen zou vorig jaar gaan rijden bij het team van Eddie Jordan, maar het ging niet door. Hij werd testpiloot bij Honda, maar ook dit project werd afgeblazen, waardoor Verstappen weer werkloos was. «Dat waren vreselijke teleurstellingen. Met Honda ging het geweldig. We vormden zelfs een bedreiging voor de gevestigde orde. Opeens mochten we niet meer meedoen op de circuits, omdat we toch wel erg hard gingen. Daarna trok Honda de stekker uit en was het over. Toen Hill er vorig jaar mee dreigde te stoppen, wilde Eddie Jordan me graag hebben. Maar de Brit stopte ineens niet meer en Jordan kon niet onder Hill uit. Het beëindigen van contracten is immers een kostbare zaak.»

Bij zijn nieuw team Arrows vindt Verstappen Tom Walkinshaw, waar hij in 1996 al mee gewerkt heeft. De herinnering doet hem glimlachen. «Tom en ik hebben onze problemen gehad, dat zal ik niet ontkennen. We hebben het wel altijd weer bijgelegd. De situatie is nu heel anders dan in '96. Arrows is een nieuwe auto en een motor die in ieder geval potentie heeft. Ik ben zwaar onder de indruk van het hele Arrows-project. Weet je dat het technisch een van de meest vooruitstrevende teams is? Ze hebben bijvoorbeeld een soort simulator die de gegevens verwerkt die wij verzamelen op de trainingen. Daarmee wordt de afstelling van de auto geoptimaliseerd. Ik geloof in dit project. Jordan betekende in 1991 helemaal niets. Kijk nu eens waar ze staan.»

Het contract met Arrows kwam net op tijd. Voor Verstappen was het Formule 1 of niets. «Als het niet was gelukt, dan zou ik ermee gestopt zijn. Het echte racen doe je met een F1-wagen. Schakelen, remmen, accelereren. Ik vind dat prachtig. De Formule 1 is het summum van techniek.»

Verstappen kijkt ontspannen naar het nieuwe seizoen. Na een inactiviteit van zeven maanden hunkert hij naar het racen. «Ik heb me altijd goed in conditie gehouden en ben heel secuur met eten en drinken geweest. Toen ik na al die maanden weer instapte was het alsof het allemaal weer ging zoals het moest. Alleen mijn nekspieren moeten terug sterker worden.»

De eerste rijder waarmee Verstappen in competitie gaat is zijn eigen teamgenoot Pedro de la Rosa. «Als je sneller bent, krijg je meer steun, zo eenvoudig is het. Dan gaat het onderhandelen met de monteurs makkelijker, dan heb je meer recht van spreken. Als zij weten dat jij alles geeft, doen zij dat ook voor jou.»

Op de eerste oefenritten klokte Verstappen alvast een aantal scherpe tijden. «Al vanaf mijn eerste ronde voelde ik dat de auto mij zou liggen,» zegt hij. «Het doet plezier om meteen goede tijden neer te zetten. Ook voor het team is dit een enorme opsteker want er is alles aan gedaan om optimaal te functioneren. De komende weken zullen we zien hoever we eigenlijk staan.»

Verstappen verwacht veel. «Vorig jaar scoorde Arrows toevallig één puntje. Het zou me tegenvallen als we dit seizoen niet enkele keren in de prijzen zouden rijden.»

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer