Voeding en drank steeds meer verpakt in plastic

HASSELT - Ondanks de talrijke campagnes voor milieuvriendelijke verpakkingen, geven de West-Europese voedingsbedrijven het meeste geld uit aan verpakkingen in plastic. Verpakkingen uit papier of karton worden daarmee van de eerste plaats verdrongen. Het aandeel van de verpakkingen in plastic bedraagt nu meer dan 37 procent, die uit papier en karton moeten het stellen met 35,5 procent van de budgetten. Een kleine minderheid van het geld wordt besteed aan verpakkingen in metaal (15,2 procent), glas (7,2 procent) en hout of andere materialen (4,7 procent). De cijfers staan te lezen in een rapport dat Market Tracking International (MTI) maakte onder de naam

European Food Packaging 2000

.

Kurt MEERS

BR>Wat het volume betreft, wordt papier en karton nog steeds het meest gebruikt (36,1 procent). Glas komt op de tweede plaats (24,9 procent), terwijl het aandeel van plastic slechts 16,9 procent bedraagt. De hoeveelheid plastic die gebruikt wordt, zit wel in de lift. Dat is vooral te wijten aan de verbeterde productietechnieken voor PET-flessen. Dit soort flessen wordt vooral gebruikt voor koolzuurhoudende frisdranken, die voor bijna 60 procent in PET-flessen verkocht worden. In de toekomst zal dit segment aan belang winnen. Zo worden vloeibare sauzen, kruiden en plantaardige oliën nu al voornamelijk in plastic verkocht, terwijl dit vroeger vooral in glazen flessen werd aangeboden. Het studiebureau MTI voorspelt dat plastic ook de bovenhand zal halen om verse melk te verpakken. Melk wordt momenteel voor 56 procent verkocht in brik.

De Europese markt voor verpakkingen uit plastic is jaarlijks goed voor ongeveer 12,3 miljoen ton. Met een consumptie van 2,5 miljoen ton spant Duitsland de kroon, gevolgd door Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië. Meer dan de helft van alle verpakkingen uit plastic worden gebruikt in de voedingsindustrie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer