Huurprijzen belangrijkste winkelstraten weer gestegen

BRUSSEL - De huurprijzen in de commerciële vastgoedmarkt van de Belgische winkelcentra zijn vorig jaar met gemiddeld tien procent gestegen. Dat blijkt uit een studie van de internationale onroerendgoedmaatschappij

Healey & Baker

. Reden is het kleine aantal locaties dat beschikbaar is en de grote vraag van buitenlandse ketens naar alsmaar grotere ruimten. De Belgische winkelcentra geven blijk van een schitterende gezondheid, aldus de onderzoekers.

Dirk BILLION

BR>

In de Hasseltse Hoogstraat bedraagt de huur 30.000 frank per vierkante meter per jaar, wat 13 procent meer is dan 1998. Gemiddeld bedraagt de commerciële huurprijs in Hasselt 27.000 frank, ook per vierkante meter per jaar. De maandelijkse huurprijs voor een oppervlakte van 150 vierkante meter in Hasselt bedraagt dus 337.500 frank. De Limburgse hoofdplaats bekleedt daarmee de zesde plaats in België (zie grafiek). «Er wordt momenteel een hevige strijd gevoerd voor locaties van 1.000 tot 1.500 vierkante meter,» aldus Healey & Baker in een persbericht. «Momenteel is de beschikbaarheid zeer laag. Logisch gevolg zijn de huurprijzen die in de belangrijkste winkelcentra opnieuw gaan stijgen. In Brussel bedraagt de stijging 20 procent, in de andere steden gemiddeld tien procent.» Er wordt volgens de onroerendgoedmaatschappij weer steeds vaker een overnamesom gevraagd, een gebruik dat twee jaar geleden bijna was verdwenen.

Voor een oppervlakte van 150 vierkante meter op de Meir in Antwerpen wordt 46.000 frank per vierkante meter per jaar betaald, terwijl de huurprijzen in de Brusselse Nieuwstraat oplopen tot 50.000 frank. De Goulot Louise wordt gekenmerkt door lagere huurprijzen tot 33.000 frank per vierkante meter per jaar, evenveel als de Veldstraat in Gent. In het Luikse Vinave d'Ile zijn de prijzen vastgelegd op 31.500 frank, een stijging met 9 procent ten opzichte van 1998. Brugge (Steenstraat) vertoont een vergelijkbaar huurpeil met Hasselt, namelijk 30.000 frank per vierkante meter per jaar.

Agressief

Healey & Baker beschouwt 1999 als een uitzonderlijk jaar in de commerciële onroerendgoedsector. Het herwonnen vertrouwen van de consument en de economische heropleving hebben de omzetcijfers omhooggedreven. Toch hebben vooral de komst van nieuwe buitenlandse ketens de activiteit op een hoog peil gehouden. «We kunnen spreken van een Iberische vloedgolf,» aldus Haare Heijmijer, partner van Healey & Baker. «Aan Spaanse kant behoren de groep Cortefield (Springfield, Milano) en Inditex met uithangborden als Zara en Massimo Dutti, tot de best gevestigde spelers in ons land. Mango bijvoorbeeld realiseert meer dan 60 procent van haar omzet door uitvoer. Deze keten voor damesconfectiekleding voert - gesteund door uitvoerpremies - een agressieve expansiepolitiek. Anderzijds zijn er de al gevestigde namen als H&M, die alsmaar grotere winkels willen.»

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer