Autoprijsverschillen blijven aanzienlijk in Europese Unie
BRUSSEL - De prijsverschillen tussen nieuwe auto's in de EU blijven aanzienlijk, aldus een rapport van de Europese Commissie. Op 1 november was de Britse de duurste EU-markt voor nieuwe wagens. In Finland en Nederland betaalde je dan weer het minst voor een nieuwe auto. In de eurozone daalde het gemiddelde prijsverschil wel van 20,6 (mei 1999) naar 19,5 procent (1 november 1999). Als we geen rekening houden met Finland, waar door de hoge belasting op nieuwe wagens producenten hun prijzen artificieel laag houden om voldoende wagens te verkopen, zou dat verschil verder dalen tot gemiddeld 17,5 procent.
BR>Als we Groot-Brittannië in de optelsom opnemen, neemt het gemiddelde opnieuw toe tot 35 procent. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het hoog genoteerde Britse pond en de extra kosten van specifieke Britse modellen (het stuur staat immers rechts).
In de eurozone zijn de prijzen voor de meeste modellen gemiddelde het hoogst in Duitsland.
Voor de goedkopere auto's schommelen de prijsverschillen (in de eurozone) tussen 15,0 procent (voor de Peugeot 106 in Duitsland) en 31,7 procent (voor de Volkswagen Polo in Duitsland), voor de middelklasse tussen 33,2 procent (VW Golf in Duitsland) en 14,1 procent (Ford Focus in Duitsland). In de categorie van dure wagens zijn de prijsverschillen het kleinst: tussen 15,1 (BMW 318i in Oostenrijk) en 25,0 procent (Ford Mondeo in Duitsland).
De Audi A6 en de Renault Laguna enerzijds en de Honda Civic en de Nissan Almera zijn in België respectievelijk het duurst en het goedkoopst in vergelijking met de andere leden van de eurozone.
Hoofdpunten
“Het zat al langer niet goed”: vijf vragen over het vertrek van Dries Van Langenhove als Kamerlid voor Vlaams Belang
Tiener in elkaar geslagen aan Spectrumcollege in Beringen: “Oekraïense jongen werd geviseerd”
Dieven gaan aan de haal met Porsche 911 oldtimer in Bilzen: “Het is mijn droomauto”
Marleen werd ontslagen omdat ze in woonwagen woonde, toch wil ze er nooit meer weg