Twee Limburgse KMO’s onder paraplu Java Fresh & Partners

Print
Vijf familiale ondernemingen, elk actief in verse producten, hebben hun krachten gebundeld om samen een ‘menudekkend’ gamma te kunnen aanbieden aan grootkeukens en professionele afnemers.
BR>
Het gaat om de Limburgse bedrijven Alva Verse Vruchten (Hasselt) en Pludis (Bree), samen met Marmo (Molenstede, Diest), Gastro Fisch (Roeselare) en Java (Rotselaar).

Het initiatief komt van Java, bekend als koffiebrander maar ook distributeur van verschillende voedingsproducten. Die heeft in Rotselaar het logistiek platform Java Fresh & Partners opgericht.

Bedoeling is om samen met de vier andere partners aan grootkeukens (in ziekenhuizen, rusthuizen, gevangenissen, scholen, grote bedrijven en instellingen) nog slechts één adres te bieden voor alle verse producten: groenten & fruit, vis, zuivel, wild, bereide gerechten, vlees en gevogelte. Elk van de vijf partners in de samenwerking neemt één of meerdere van deze producten voor zijn rekening.

“Wij willen onze klanten - de aankoopverantwoordelijke of kok - in de grootkeuken vooral laten bezig zijn met hun job. Dankzij de centralisatie onder Java Fresh & Partners, kunnen zij - onder meer via het internet - terecht op één adres."

"De logistiek en alle nodige controles in verband met voeselveiligheid worden centraal aangestuurd.Voor de klant betekent dat: slechts één bestelling, één zendnota en één factuur”, zegt directeur Wim Claes van Java.

Hij mikt met het nieuwe distributieplatform op middellange termijn op een omzet van 25 miljoen euro en 40 nieuwe jobs. Maatwerk en flexibiliteit zijn de ordewoorden, en moeten het verschil maken met andere platforms. Java Fresh & Partners gaat vanaf 1 januari volgend jaar van start.