Ford Genk nog steeds pilootfabriek Transit

Genk blijft de pilootfabriek van de Ford Transit. De Europese Ford-top heeft gisteren in alle toonaarden ontkend dat Genk niet langer pilootfabriek is voor de Transit, maar wel de fabriek in Southampton. Dat bericht stond namelijk in

The Financial Times

. Naar aanleiding van het bericht is in Genk grote ongerustheid ontstaan. Bij Ford in Genk zijn ruim 2.000 mensen betrokken bij de productie van de Transit.

Guido CLOOSTERMANS

BR>Personeelsdirecteur Jos Van den Boer van Ford Genk ontkende het krantenbericht gisteren ook tegenover de vakbonden: «Genk is en blijft de pilootfabriek voor de Transit.» Wel kon uit goede bron vernomen worden dat het vooruitschuiven van de productie van de Mondeo, zoals momenteel wordt onderzocht, tot gevolg kan hebben dat de start van de productie van de

voorwielaangedreven

versie van de Transit, eerst in Southampton zal gebeuren.

Het was maar een klein zinnetje op het einde van een artikel in een Engelse krant, maar het zorgde donderdag wel voor heel wat ongerustheid in Genk. Nick Scheele, de grote baas van Ford in Europa, zou zijn uitspraken gedaan hebben in de marge van het bedrijfsvoertuigensalon in Amsterdam, waar de Transit werd voorgesteld. In het artikel zegt Scheele dat de laatste hand wordt gelegd aan een ingrijpend besparingsplan waarbij de sluiting van één of meer fabrieken niet wordt uitgesloten en waarbij ook de toelevering grondig zal worden aangepakt. Meer details werden niet gegeven, maar Scheele zei wel dat er binnen de directie overeenstemming bestaat over de inhoud van het bezuinigingsplan en over het tijdschema. In Engeland zou vooral de toelevering worden aangepakt omdat daar vooral de koers van het pond nadelig werkt. Aan het eind van het artikel volgde het gewraakte zinnetje: «Southampton wordt in plaats van Genk de pilootfabriek voor de Transit,» zou Scheele gezegd hebben.

De directie van Ford Genk had gisteren zijn handen meer dan vol met het blussen van de brand. «Er wordt zelfs niet overwogen om van Southampton de pilootfabriek te maken van de Transit,» aldus personeelsdirecteur Van den Boer gisteren in een reactie. Vandaag zet de directie in een vergadering van de ondernemingsraad nog eens de puntjes op de i. Tegenover de redactie wilde Jos Van den Boer nog kwijt dat de productie in Genk gehandhaafd blijft op 430 Transits per dag, en indien nodig 450.

Mondeo

Hoe zit de vork nu echt in de steel? Uit goede bron kon gisteren vernomen worden dat de uitspraken van Scheele verband houden met het vooruitschuiven van de Mondeo-productie. Zoals u vorige week al in deze krant kon lezen, onderzoekt Ford of de lancering van de Mondeo twee maanden vervroegd kan worden. Ook aan de toeleveranciers werd de vraag gesteld of de productiestart twee maanden eerder kan, dat wil zeggen in september in plaats van november.

Die verschuiving heeft echter tot gevolg dat Ford Genk na de collectieve zomervakantie op dezelfde dag het startschot moet geven aan maar liefst twee nieuwe modellen. Aan de ene kant de nieuwe Mondeo, maar tegelijkertijd ook de nieuwe Transit met voorwielaandrijving. Omdat Ford vreest dat het gelijk aanlopen van twee nieuwe modellen voor problemen kan zorgen, gaat de voorwielaangedreven versie eerst in Southampton in productie, om na enige tijd ook in Genk van de band te rollen. Zoals bekend wordt in Genk momenteel alleen de achterwielaangedreven Transit geproduceerd. Genk is de enige fabriek waar zowel de voorwielaangedreven als achterwielaangedreven Transit geproduceerd zullen worden.

Bij sommige waarnemers wint ook de overtuiging veld dat Ford vooral zijn Engelse fabrieken wil sussen. Zo besliste de constructeur zopas dat niet Dagenham maar Keulen de pilootfabriek is van de nieuwe Fiesta, en moest Wolfgang Reitzle de afgelopen dagen geruchten uit de wereld helpen dat de kleine Jaguar - codenaam X400 - wel degelijk in Halewood wordt gebouwd en niet elders.

Geïrriteerd

Het is niet de eerste keer dat topmensen van Ford de mogelijke sluiting van een fabriek opperen als mogelijk medicijn tegen de voortkankerende overcapaciteit. De afgelopen maanden bouwde Ford trouwens al heel wat capaciteit af. De fabriek in Palmela werd verkocht aan Volkswagen, die van Halewood werd overdragen aan Jaguar en in het Portugese Azembuja en het Poolse Plonsk werd de productie stopgezet.

In vakbondskringen werd gisteren met ongeloof maar ook geïrriteerd gereageerd op het krantenbericht. «De productie van de Transit kan zomaar niet naar Southampton,» aldus ABVV-secretaris Tony Castermans, «Die fabriek heeft niet genoeg capaciteit en ook de fabriek in Turkije staat nog niet ver genoeg.» Ook ACLVB-secretaris David Vanderhallen reageert in die zin. ACV-secretaris Gerard Ignoul reageerde gisteren geïrriteerd: «Al die berichten die in de wereld gestuurd worden en dan weer worden ontkend, brengen de geloofwaardigheid van Ford in het gedrang.» Ignoul wijst op de CAO: «Daarin staat dat Genk de enige fabriek is waar de Mondeo wordt gebouwd en de pilootfabriek is voor de Transit.» Ignoul verwijt Ford bovendien besluiteloosheid. «Als men nu drastisch zou ingrijpen in Genk gooit men bovendien een investering weg van tientallen miljarden.»

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer