Tien jaar geleden sloot Renault Vilvoorde

Print
Dinsdag 27 februari zal het tien jaar geleden zijn dat Renault Vilvoorde de deuren sloot. De brutale manier waarop dit gebeurde lag mee aan de basis van de wet Renault over bedrijfssluitingen.
Op donderdag 27 februari 1997 verscheen secretaris-generaal Michel de Virville van de Franse Renault-groep, vergezeld door lijfwachten, op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie in het Brusselse Hilton hotel. Hij deelde mee dat de deuren van Renault Vilvoorde definitief zouden dichtgaan op 31 juli. Eerder die dag circuleerden wel al geruchten over een sluiting, waarop de fabrieksterreinen werden bezet.

Een week eerder had Renault-topman Louis Schweitzer toenmalig premier Jean-Luc Dehaene verwittigd. Ook Vlaams minister-president Luc Van den Brande en vice-premier Luc Van den Bossche werden ingelicht. De politici zetten Renault onder druk om het nieuws bekend te maken. Tegelijkertijd met de persconferentie werd het nieuws ook op een ondernemingsraad bekendgemaakt.

Botte communicatie
De 3.098 werknemers verloren hun baan. Het nieuws sloeg in als een bom bij het personeel, politiek en bevolking. Vooral de botte manier waarop zette kwaad bloed bij velen. Een sticker met 'Dit is mijn laatste Renault' sierde tien jaar geleden vele autobumpers.

De Renault-fabriek was slecht gelegen, onder het viaduct van Vilvoorde. En de lonen lagen hoog. Maar de hoofdreden van de sluiting was de overcapaciteit. Vilvoorde was één van de kleinere vestigingen van Renault. En de fabriek was niet onmisbaar. De Mégane, die in Vilvoorde van de band rolde, werd ook elders gemaakt.

Bezetting
De fabriek zelf werd maandenlang bezet. De directie gaf echter geen krimp. De beslissing kon niet worden teruggedraaid. Er volgden wel rechtszaken, over de procedures die moesten worden nageleefd. Uiteindelijk werd een sociaal plan goedgekeurd. Een 600-tal mensen kon op brugpensioen. Vierhonderd konden aan de slag blijven bij Renault, dat in Vilvoorde nog aan toelevering doet.

Vandaag werken er nog zo'n 300. De sluiting gaf mee aanleiding tot de wet Renault over bedrijfssluitingen. Dinsdag wordt de sluiting in Vilvoorde herdacht, aan het kunstwerk 'De Vuist' van Rik Poot. Het gaat om een initiatief van oud-werknemers van Renault.