LMS dit jaar naar omzet van 4 miljard

HAASRODE - Het Leuvense high tech-bedrijf LMS International haalt dit jaar - als de groei verdergaat zoals vorige jaren - voor het eerst een omzet van meer dan 100 miljoen euro, omgerekend meer dan 4 miljard frank. Dat heeft de voorzitter en gedelegeerd bestuurder Urbain Vandeurzen gisteren gezegd in een gesprek met de redactie.

Guido CLOOSTERMANS

BR>LMS International besteedt de komende vijf jaar nog eens meerdere miljarden frank aan investeringen, overnames en samenwerkingsverbanden. In dezelfde periode waagt het bedrijf de stap naar de beurs en binnenkort maakt LMS International bovendien een belangrijk samenwerkingsakkoord bekend met het Franse Dassault Systèmes.

LMS International, dat ontwikkelings- en testwerk doet voor onder meer de auto- en vliegtuigindustrie, is één van de snelst groeiende bedrijven in Vlaanderen. Het bedrijf dat dit jaar zijn twintigste verjaardag viert, groeide de afgelopen tien jaar met gemiddeld 20 tot 25 procent per jaar. Vorig jaar groeide het hightech-bedrijf zelfs met maar liefst 32 procent. De tewerkstelling groeide even snel, omvatte tien jaar geleden 100 mensen, teltde eind vorig jaar 530 personeelsleden en tegen het einde van dit jaar staan tegen de 600 werknemers op de loonlijst.

Voorzitter en gedelegeerd bestuurder Urbain Vandeurzen (43) is een geboren Limburger, ondervoorzitter het Vlaams Economisch Verbond en ondervoorzitter van Fabrimetal Vlaanderen.

Overnames

Een deel van de groei werd gerealiseerd via overnames. Sinds 1996 werden vijf bedrijfjes overgenomen en ook de komende jaren blijft LMS International het overnamepad bewandelen. Concrete plannen zijn er niet, maar vast staat wel dat mogelijke overnames in het buitenland zullen gebeuren. Ook wil LMS International een aantal samenwerkingsverbanden aangaan. Zo wordt binnenkort bekendgemaakt dat LMS gaat samenwerken met het Franse Dassault Systèmes, wereldwijd de belangrijkste leverancier van mechanische ontwerpsoftware. Urbain Vandeurzen: «LMS neemt een licentie op de technologie van de Fransen en zet daarmee een gigantische stap vooruit. De samenwerking laat ons toe om op korte termijn nieuwe software voor

virtuele simulatie

op de markt te brengen.»

Voor de overnames, investeringen en joint-ventures, heeft LMS International verschillende miljarden voorzien. Ruim een miljard daarvan past in het lopende vijfjarenplan tot eind 2002. Het is bovendien meer dan waarschijnlijk dat LMS International binnen enkele jaren op de beurs genoteerd zal zijn. Momenteel zijn de aandelen nog in het bezit van het management en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen. Die laatste heeft een minderheidsparticipatie.

Automobiel

De groei van LMS International hangt nauw samen met de evolutie in de automobielindustrie. De steeds toenemende concurrentie en de toenemende druk op de prijzen in de autosector heeft tot gevolg dat nieuwe modellen mekaar steeds sneller opvolgen en dat de ontwikkelingstijden steeds korter worden. Aan de andere kant wordt de kwaliteit steeds beter. De meeste autobouwers hebben hun ontwikkelingsprocessen herzien en een deel van het ontwikkelings- en testwerk uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven zoals LMS International. Dat spaart tijd en geld.

Het bedrijf doet ontwikkelingswerk voor zowat alle autoconstructeurs en hun toeleveranciers, gaande van Audi tot Volvo. LMS International komt al heel snel tussen door bijvoorbeeld de ontwikkeling van computersimulaties voor het testen van virtuele prototypes. Dat is een hele mondvol om te zeggen dat LMS auto's test die nog niet bestaan. Zo heeft het bedrijf software ontwikkeld waardoor men precies kan zeggen hoe een virtuele auto, een auto die alleen op computer bestaat, klinkt, rijdt, hoe hij op de weg ligt, wanneer hij uit de bocht gaat, hoelang een motor meegaat en waar de zwakke punten zijn.

Besparing

LMS concentreert zich vooral op comfort, geluid, trillingen, duurzaamheid, bedrijfszekerheid en rijgedrag. Of het nu gaat om het typische motorgeluid van een Harley Davidson, de wegligging van een Porsche, de uitlaat van een Alfa Romeo of het dichtslaan van de deur van een Citroën, het is allemaal de computerprogramma's van LMS International gepasseerd.

De virtuele testwerk bespaart de de autoconstructeurs handenvol geld, maar ook verder in het ontwikkelingsproces komt LMS tussen, door bijvoorbeeld test- en meetwerk op bestaande prototypes. Urbain Vandeurzen: «De overnames die we de laatste jaren gedaan hebben, maken het ons mogelijk om een volledig gamma van software aan te bieden in alle fasen van de ontwikkeling.»

LMS International doet testwerk voor alles dat wielen heeft, van vrachtwagens tot tractoren, voor vliegtuigen en voor consumentenelektronica, telecom, energieproductie enzovoort.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer