Patrick Lefevere kneedt met Mapei aan kampioenen van morgen

TIELT -

"Dat je een beetje van de gemoedelijkheid van vroeger kwijtspeelt is in deze constructie normaal. Maar wat wil je? Een ploeg als Mapei hoort nu eenmaal met zijn tijd mee te gaan." Stilstaan betekent voor Patrick Lefevere evenveel als achteruitgaan, vandaar de - numeriek - grote sprong voorwaarts. "Bijna tachtig mensen in dienst hebben, een hectisch karwei is dat. Het kost me een boel kopzorgen, maar die sores werpen op termijn vruchten af. Daar ben ik zeker van."

Guy Vermeiren

BR>"Ik heb de onderneming een beetje onderschat, ja." Patrick Lefevere reageerde oorspronkelijk enthousiast op de

uitbreidingsplannen

van Mapei-baas Squinzi, maar botste al snel frontaal tegen de dagelijkse realiteit op. De knoop bleek, vooral in het begin, best lastig te ontwarren.

"Profs horen zich uitsluitend op het fietsen te concentreren. Dat maakt dat een team hoort terug te vallen op een degelijke structuur. Voor een

doordeweekse

ploeg is het al een karwei om een degelijk kader op de been te brengen, voor Mapei anno 2000 verdubbelden die problemen in omvang. Er is dan ook een heus arsenaal aan personeel in de weer. Ik heb zelfs mijn vrouw ingeschakeld (

lacht

). Zij verzorgt de hotelboekingen en het bestellen van de vluchten. Iemand anders houdt zich dan weer

fulltime

met het papierwerk bezig, we hebben zelfs een

sociale dokter

in dienst. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan."

Mapei - Quick Step haalde elf broekjes in, jongens die - als

ploeg in de ploeg

- onder de hoge bescherming van vedetten als Museeuw, Bartoli en Tonkov allemaal twee jaar krijgen om het

ABC

van het profwielrennen onder de knie te krijgen. "We moeten toekomstgericht denken, onder meer omdat straks, op het einde van dit seizoen, liefst negentien renners einde contract (onder meer Museeuw, Peeters en Merckx, nvdr) zijn", aldus Lefevere. "De jeugd krijgt een degelijke opleiding, dito omkadering en een aangepast programma. Een topper zal je ons niet meer zo gauw zien kopen. De kampioenen van morgen horen uit de eigen rangen te komen. Polti doet ook iets gelijkaardigs, maar pakt met een

satellietploeg

uit. Ook een optie, maar niet de meest glasheldere, me dunkt. Stel dat bijvoorbeeld Virenque de leiderstrui heeft in pakweg de Tirreno. Dan kan het gebeuren dat je twee teams in zijn dienst ziet fietsen. Nee, dan is onze formule een pak eerlijker."

Mapei heeft als sponsor wereldwijde belangen. Niet meer dan normaal dus dat het team straks in zowat elke uithoek van de planeet aan de slag gaat. In september bijvoorbeeld, fietst het team op liefst vijf verschillende fronten tegelijk. "Dan zit ik in het hoofdkwartier met gekruiste vingers te wachten", lacht de naar Italië uitgeweken Oostrozebekenaar. "Op zo'n moment kan je alleen maar hopen dat er nergens problemen ontstaan, omdat bijna iedereen dan wel ergens werkt. Schrik heb ik niet, nee, met de telefoon kan je veel zaken oplossen. Het zal me benieuwen of we dit experiment zonder kleerscheuren zullen doorkomen, dat wel."

Een jongerenploeg, een team voor de

Vlaamse klassiekers

dat afgelost wordt door nieuwe namen voor de Waalse Pijl en Luik - Bastenaken - Luik, een kern die zich concentreert op het grote rondewerk: de kans zit er méér dan dik in dat de paden van bijvoorbeeld Axel Merckx dit seizoen nauwelijks zullen kruisen met die van pakweg Johan Museeuw. De onderlinge kameraadschap ten koste? "Misschien wel, maar ik heb niemand een pistool tegen het hoofd gehouden, niemand moest tekenen bij Mapei. Een renner is een werknemer, hoort zijn job te doen in elke omstandigheid. Het wordt ongetwijfeld wat onpersoonlijker, maar dit project is nu eenmaal wat je

vooruitgang

noemt."

Mapei - Quick Step in cijfers

TIELT -

Mapei - Quick Step is de nummer één in het ploegenklassement van de UCI.

Adel verplicht

, dat bewijzen volgende cijfers. Wie Museeuw, Steels, Bartoli of Tonkov straks een wedstrijd ziet winnen, doet er goed aan te beseffen dat voorgaande heren gesteund worden door een heuse batterij aan mensen en materiaal.

9

: het aantal nationaliteiten dat een plaatsje vindt in het team. Italië, België, Nederland, USA, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Rusland en Hongarije beschikken over één of meerdere vertegenwoordigers.

26,8:

de gemiddelde leeftijd van de renners. Adriano Baffi (37) is de ouderdomsdeken, Filippo Pozzato (18) het kakelnestje.

29

: het wagenpark van de ploeg omvat 1 bus, 3 campers, 3 vrachtwagens, 1 bestelwagen, 4 monovolumes, 16 breaks en 1 scooter.

39:

het aantal renners dat in 2000 de kleuren van het Italo-Belgische team verdedigt, 28

anciens

en 11 neo-profs.

77:

het totaal aantal mensen - renners inbegrepen - dat voltijds bezig is met het team: 39 renners, 9 directieleden, 4 dokters, 5 ploegleiders, 10 verzorgers en assistent-verzorgers, 9 mekaniekers, 1 magazijnier, 1 verantwoordelijke voor het wagenpark en 4 bedienden.

435

: het aantal overwinningen dat Mapei van 1994 tot op heden bij mekaar fietste. Drie wereldtitels, 12 wereldbekerwedstrijden, 3 wereldbekers per ploeg, 1 Giro, 1 Vuelta en 2 uurrecords vormen de uitschieters.

444:

het ronduit verbluffend aantal koersdagen dat het team in 2000 zal afwerken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer