'We moesten de klanten bedriegen'

Het postorderbedrijf BSI Systems verhuist. Het gebouw waarin het is gehuisvest, staat te koop. Zaakvoerder Pedro Leistra staat vrijdag terecht wegens inbreuken op de handelspraktijken. Een ex-werknemer getuigt dat het bedriegen van klanten in de bedrijfscultuur is ingebakken.

Guy Van Nieuwenhuyse

BR>

Het postorderbedrijf BSI Systems is al een aantal jaren gevestigd in de Everdongenlaan in Turnhout, maar het bedrijfsgebouw staat sinds enkele dagen te koop. BSI Systems huurt het pand. Mogelijk heeft de heisa die rond het bedrijf is ontstaan, met de verkoop te maken.

De verhalen van gedupeerde klanten blijven op de redactie binnenstromen. Ook nadat Daniëlle Verheyen, echtgenote van Pedro Leistra en medezaakvoerder van het andere postorderbedrijf Megaseller, had beloofd alle gedupeerde klanten voort te helpen.

"Ik heb hard gelachen toen ik las dat Yves H. de officiële zaakvoerder van Megaseller is", vertelt een ex-werknemer. "Yves is hulpmagazijnier bij BSI Systems. Vermoedelijk weet hij niet eens dat hij tot zaakvoerder is gebombardeerd."

Dure betaallijn

Mensen voorliegen is volgens de getuige de bedrijfscultuur bij BSI Systems.

"We speelden het spel allemaal mee", getuigt de ex-werknemer. "We waren doordrongen van de BSI-ingesteldheid. Klanten hadden het recht om gekochte producten tot zeven dagen na levering terug te sturen. Dus kregen wij de opdracht om hen acht dagen aan het lijntje te houden. Waarna we de gedupeerde klanten konden vertellen dat terugname van het product niet meer mogelijk was."

"Mensen met klachten verwezen we altijd door naar de technische dienst, die de klanten enkel via een dure betaallijn konden bereiken. Daar stuurden ze de slachtoffers van het kastje naar de muur. Dat moest zo. Pedro rekende er op dat de klanten na een tijdje niet meer zouden bellen."

Vele klanten hadden technische ondersteuning nodig, want het geleverde materiaal deugde niet.

"We verkochten Datafakt-bestanden, maar er zaten fouten in het installatieproces van de software. We stuurden dan een technicus naar de klanten, die ze 150 euro moesten betalen. We mochten de klanten die deze facturatiesoftware hadden gekocht, ook niet vertellen dat ze jaarlijks een nieuwe licentiecode moesten kopen."

BSI Systems herbergde diverse nevenbedrijven. Niet alleen Megaseller, maar ook Italbike, Nerio Computers, Revo Soft en andere firma's verkochten of verkopen dezelfde producten.

"Sommige werknemers waren bij drie verschillende firma's ingeschreven, maar alle telefoons kwamen op hetzelfde kantoor terecht. Via Revo Soft verkochten we airco's. Ze waren geschikt voor ruimtes tot 20 m², maar we verkochten ze als zwaardere modellen. De handleiding kon je via de website downloaden, maar daarin ontbraken essentiële gegevens. Er stond evenmin in dat een uitlaat naar buiten noodzakelijk was. Als de klanten boos terugbelden, smeerden we een duurder product aan."

Radarverklikkers

Het personeel ervoer geregeld dat er iets niet in de haak was.

"Ik heb een politie-inval meegemaakt. De agenten waren op zoek naar illegale radarverklikkers. Op papier had BSI legale toestellen aangekocht, maar het ging wel degelijk om illegale radarscanners. Leistra was wellicht vooraf getipt, want de magazijnier had een deel van de levering mee naar huis gekregen en de rest hebben we op de bovenverdieping, achter het vals plafond verstopt."

Het verbaast de ex-werknemer niet dat het ballonnetje van het postorderbedrijf wordt doorgeprikt.

"Dit kan nooit blijven duren. Maar Pedro is wel erg slim. Hij voelt de dingen heel goed aan. Ik ben er zeker van dat hij op tijd verdwijnt wanneer de aarde hem te heet onder de voeten wordt."

Guy VAN NIEUWENHUYSEN