Hyundai krijgt contract Euro 2000

Het Europees voetbalkampioenschap 2000 wordt gesponsord door de relatief onbekende Koreaanse constructeur Hyundai, die eerder ook al het contract voor het WK 2002 in Japan en Korea binnenhaalde. Hyundai België zal 30 tot 50 miljoen besteden aan een ondersteunende marketingcampagne en beoogt hiermee vooral een grotere naambekendheid. Bedrijven die officiële sponsor willen worden van Euro 2000 moeten daarvoor zo'n 440 miljoen frank neertellen bij het Zwitserse marketingbureau ISL. Iets voor de grote jongens dus, zoals Coca-Cola, McDonalds, Mastercard en Philips. Volgens twee studies zal Euro 2000 de Belgische economie een injectie geven ter waarde van zo'n 7 miljard frank, evenveel als het aantal TV-kijkers dat het evenement cumulatief op wereldvlak zal lokken. «Met een groei van 40 procent in 1999 zit de verkoop van Hyundai hier duidelijk in de lift,» zegt Damien Heymans, managing director van Korean Motor Company, die het merk Hyundai invoert. «Toch zijn de naambekendheid en het imago van het merk niet volledig in overeenstemming met deze prestaties. Om dat te verbeteren zal Euro 2000 dienen als de geschikte hefboom.» De hoofdzetel in Korea betaalt het sponsorgeld van 440 miljoen aan ISL, de Belgische invoerder legt daar nog eens 30 tot 50 miljoen bovenop voor allerlei commerciële acties. Samen met de afdeling in Nederland worden bovendien 300 wagens ter beschikking gesteld van de delegaties.

K.Me.

BR>