'Het leven zoals het is' gaat naar de Costa Blanca

Donderdag eindigde 'Het leven zoals het is: politie'; volgende donderdag al begint 'Het leven zoals het is: Costa Brava'. «Dat die twee reeksen vlak na mekaar volgen, is een beleidsbeslissing van de VRT,» zegt reportageleider Stef Soetewey. «'Politie' en 'Costa Blanca' maken samen het seizoen vol. Zo werkt dat tegenwoordig en bovendien, de kijker lust het wel, dat bewijzen de cijfers.»

Jaak VANDYCK

BR>

Eindredacteur Ludo Penninckx heeft het cijfermateriaal bij de hand: «'Politie' haalde een top van 745.000 en een gemiddelde van 686.000 kijkers. Tegenover 'Wie wordt multimiljonair?' en 'Wittekerke' is dat een goeie score. Nog beter is de waardering: 7,9, wat hoog is.»

Na 'Camping', 'Kinderziekenhuis' en 'Politie' is 'Costa Blanca' de vierde opeenvolgende docu-soap die wordt geleverd door productiehuis Kanakna. Momenteel is ook 'Hotel' in de maak, zij het van een andere leverancier, namelijk Sylvester Producties. Zeker is dat deze nieuwe manier van documentaires maken, uitgevonden door de Brit Jeremy Mills, het doet.

Principe

«Ook als de formule dezelfde blijft, leert de ervaring leert dat elke reeks weer anders is,» weet Stef Soetewey. «Bij 'Camping', 'Kinderziekenhuis' en 'Politie' filmden we op een bepaalde locatie en kwamen de verhalen bijna vanzelf op ons af. Voor 'Costa Blanca' moesten we ze gaan zoeken. Dat was een moeilijke opdracht, de moeilijkste tot dusver.»

«Uiteraard zijn we daar niet zo maar aan begonnen. Aan elke reeks gaat een uitgebreide research vooraf, zodat we weten waar we naartoe gaan en welke verhalen daar te rapen vallen. Sommige dingen waren op voorhand gepland, bijvoorbeeld Sandra die op zoek gaat naar haar Spaans lief. Andere dingen vonden we gewoon ter plekke, zoals de weduwnaar met zijn twee kinderen.»

«In ieder geval blijven we trouw aan het principe dat we het leven van gewone mensen beschrijven,» benadrukt Ludo Penninckx. «Ook in dit geval hebben we weerstaan aan de verleiding om er een expositie van blote billen en borsten van te maken. Dat laten we over aan wie daar meer beslagen in is.»

«Wat ons interesseerde was: waarom gaan de mensen naar de Costa Blanca, wat zoeken ze daar?,» vult Stef Soetewey aan. «We zijn bewust heel breed gegaan: kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen. We hebben het over mensen die met vakantie zijn. Dat houdt meer in dan in discotheken rondhangen en zon, zee en seks. We beperken ons evenmin tot de vrolijke vakantiesfeer. Er zitten ook emotionele, zelfs tragische verhalen in. We vonden stof genoeg om boeiende televisie te maken, zonder te vervallen in een

Blote Billen Show

Montage

Wat maakt het succes van de docu-soap?

«De herkenbaarheid,» zegt Ludo Penninckx meteen. «We zetten geen extremiteiten op een rijtje, we jagen niet op effecten, maar registreren de dingen zoals ze zich voordoen. Toen we 'Kinderziekenhuis' maakten, zijn we ook niet op zoek gegaan naar 'E.R.'-toestanden. Dat wordt geapprecieerd. Daarbij komt dat het verwerken van het materiaal volgens de feuilleton-formule de kijker de indruk geeft dat hij deel uitmaakt van het gebeuren, dat hij midden in het verhaal zit. De moeilijkheid is natuurlijk de zeer arbeidsintensieve montage. Wat je ziet, lijkt evident, maar is het resultaat van eindeloos gepuzzel.»

«Dat we documentaires op deze manier kunnen brengen, heeft alles te maken met de nieuwe montagetechnieken,» verduidelijkt productiemanager Frank Symoens. «Tien jaar geleden, toen we moesten kopiëren en plakken en knippen, was dit absoluut onbetaalbaar. Nu we digitaal monteren, gaat het veel vlotter en nog vrij snel.»

'Het leven zoals het is: Costa Blanca', TV1, vanaf donderdag 20 januari, 20.35 uur.