VCST steekt 1,2 miljard in vernieuwing productie

De Truiense producent van auto-onderdelen VCST investeert dit en de volgende twee jaar 1,2 miljard frank in een nagenoeg volledig vernieuwd machinepark voor de afdeling die tandwielen produceert voor dieselmotoren in de vrachtwagenindustrie. De investering moet VCST Industrial Products toelaten de efficiëntie en de capaciteit te verhogen. VCST is een dochteronderneming van de Nederlandse Begemann-groep en wil een strategische partner worden van de auto- en vrachtwagenindustrie.

Guido CLOOSTERMANS

BR>

VCST Industrial Products (VCST IP) heeft momenteel drie belangrijke activiteiten: de productie van chassiscomponenten voor autoproducent NedCar in Born, de productie van ABS-onderdelen voor Continental-Teves en de productie van assen en tandwielen voor transmissies en dieselmotoren in de vrachtwagenindustrie. Alle grote vrachtwagenproducenten zijn klant bij VCST. Het Amerikaanse Detroit Diesel is de grootste afnemer. Andere klanten zijn DAF Truck, Volvo Truck, Mercedes en Scania.

Het is in die laatste afdeling dat de investering wordt uitgevoerd. Momenteel produceert VSCT IP 1,2 miljoen tandwielen per jaar. In een eerste fase - die afgerond moet zijn in juni van dit jaar - wordt de productie van ruim 850.000 tandwielen gemoderniseerd. Met die investering is een bedrag gemoeid van ruim 800 miljoen frank. In een tweede fase, die de komende twee jaar wordt uitgevoerd, is bijkomend een bedrag van 450 miljoen frank gemoeid. Na de voltooiing van de tweede fase beschikt VCST over een totale productiecapaciteit van 1,4 miljoen tandwielen.

Flexibel

Niet alle tandwielen worden geproduceerd door de nieuwe machines. Het nieuwe machinepark wordt gebruikt voor bepaalde afmetingen - tussen 5 en 30 centimeter - en voor welbepaalde aantallen. Op die manier kan veel flexibeler worden ingespeeld op de specifieke wensen van de klanten. Het nieuwe syteem houdt in dat het personeel in teams gaat werken.

Momenteel werken bij VCST Industrial Products 890 mensen. Een kleine 60 daarvan zijn met een tijdelijk contract tewerkgesteld. De impact van de de nieuwe investering op de tewerkstelling is nog onduidelijk. Momenteel wordt het bedrijf ook geconfronteerd met een dip in de productie voor NedCar en met het wegvallen van enkele kleinere contracten. Gedelegeerd bestuurder Carlo Soors sluit niet uit dat een aantal tijdelijke arbeidscontracten niet zullen worden verlengd.

De andere contracten van VCST Industrial Products lopen inmiddels verder. Dit jaar zullen voor NedCar ophangingselementen voor 250.000 auto's worden geproduceerd. Hoe NedCar zal evolueren is momenteel ook Carlo Soors koffiedik kijken. Het is niet onwaarschijnlijk dat VCST in de toekomst niet langer rechtstreeks levert aan NedCar maar aan een toeleverancier die zich op een industriepark in de buurt van de fabriek vestigt.

Beurs

Het contract dat VCST met Continental-Teves - vroeger ITT Automotive - heeft, loopt tegen eind volgend jaar ten einde. Momenteel zijn gesprekken bezig over een verlenging en zelfs een uitbreiding van dat contract.

De bedrijfsresultaten van vorig jaar zijn momenteel nog niet bekend. Carlo Soors schat de omzet op ruim 7 miljard. In 1998 werd een omzet van 6,5 miljard in de boeken geschreven. Het jaar voordien was dat nog 5,6 miljard.

Een mogelijke beursgang, zoals een tijd geleden door Begemann-topman André Deleye naar voor geschoven, behoort niet tot de prioriteiten.