De redder van de Dakar

Zelfs als er niet gereden wordt, blijft de Dakar spectaculair. Zware Antonov 124's vliegen af en aan om de hele karavaan te transporteren naar het Libische Sabah. Geen twee, zoals voorzien, maar drie. Rechtstreeks overgevlogen vanuit Kiev, met een bemanning gekleed in warme pullovers. Halsoverkop vertrokken, zoveel is duidelijk. Ze worden ingehaald als

de redders van de Dakar

. De reus uit het luchtruim heeft veel bekijks op de luchthaven van Niamey. De landingsbaan is maar net lang genoeg, zodat de monsters zo langzaam mogelijk aanvliegen om tijdig stil te geraken aan het eind van de piste. 350 ton wegen ze. Leeg wel te verstaan, op een reusachtige kraan na. Volgeladen komt daar nog 90 ton bij, wat overeenkomt met een dozijn auto's en vier vrachtwagens. Donderdag was het de beurt aan de acht helicopters die de Dakar volgen. Een spectaculaire operatie, want de hefschroeftuigen werden ingescheept langs de voorkant van de Antonov.

M.C. / AP

BR>De horeca in Niamey viert intussen hoogtij. Het verlengde verblijf van de miljonairs is een geschenk uit de hemel. Hotelkamers zijn duurder dan ooit en een slimmerik voerde meteen golfmateriaal aan. Agadez daarentegen reageert zwaar ontgoocheld. Alle voorbereidingen voor niets, de karavaan laat Niger grotendeels links liggen. En de regering maar herhalen dat het land veilig is. Jacky Ickx: «Dit is een ramp voor Niger, dat zo al tot de vergetenen van Afrika behoorde. Maar de organisatie neemt de juiste beslissing.»

De verwachting is dat de gigantische luchtbrug duurt tot zondagavond. In totaal moeten 368 trucks, 143 auto's en 14 perswagens worden overgevoerd, plus een resem moto's. De hele operatie, volgens waarnemers cruciaal voor het voortbestaan van de wedstrijd, kost twee miljoen dollar, zo'n 72 miljoen frank. Maandag zou de wedstrijd hervat worden op het grondgebied van Libië, weg van de terroristische dreiging in Niger.