Autosalon: Welke auto is te koop voor minder dan 300.000 frank?

BRUSSEL - 300.000 frank willen we aan een auto geven. Liefst minder, zeker niet meer. Op de tweedehands-markt kun je voor dat geld nog aardig wat vinden. Maar op het Autosalon in Brussel kun je met zo'n budget alleen maar wisselstukken kopen. Tenminste, dat dachten we. Want na een wandeling door de Heizel-paleizen vonden we meer dan tien merken die ons een autootje voor minder dan 300.000 lappen wilden aansmeren.

Dietert BERNAERS

BR>

We horen u al aankomen: «Het zullen wel allemaal van die Japanners zijn, zeker?» U hebt het maar gedeeltelijk bij het rechte eind. Inderdaad, de Aziatische constructeurs denken nog aan mensen met een klein budget. Maar ze zijn niet de enigen. Zo kunt u bijvoorbeeld een op en top Franse

Peugeot 106

kopen voor 299.500 frank. Mensen die het graag wat zuiders hebben, schaffen zich een

Fiat Seicento

aan. Basisprijs: 298.400 frank. Verkoper Silvio prijst het wagentje aan: «Een airbag voor de bestuurder, een ruitenwisser voor de achterruit, athermische ruiten en een derde stoplicht. Met zijn 1100 cc is het echt iets voor in de stad,

une deuxième voiture, pour la femme

Snel naar vrouwvriendelijker plaatsen. Wat gedacht van de Tsjechische trots, de

Skoda Felicia

(299.900 frank)? «Dit is de laatste Skoda die volledig in Tsjechië getekend en gemaakt is,» zegt verkoper Piet Valkenborgh. «Voor deze prijs vind je geen betere. Weet je wat een goede test is? Altijd het materiaal van de gordels checken. Als daar op bespaard is, is de rest van de wagen meestal ook niks waard.»

De stand van Lada, de robuuste Rus. Voor 299.900 krijgen we de

Lada 110

(1500 cc) in al zijn stoerheid mee naar huis. «We hebben het hier dus over degelijk materiaal hè,» zegt hostess Yannic. «Zelf rij ik met een Lancia en dat

beestje

weigert tijdens deze vrieskou te starten. Maar zo'n bak uit Rusland heeft daar geen enkel probleem mee. Bovendien, en dat is toch wel knap, kun je tussen de achterzetels een klepje naar beneden laten. Op die manier kan je je ski's half in de koffer en half in de auto steken.»

Schoenen

We proberen nog af te pingelen op een Seat Arosa (328.000 frank) en een VW Lupo (353.000 frank), maar het salon is pas bezig, de verkopers zijn nog te fris. De Aziaten dan maar. Een

Suzuki Swift

en een

Nissan Micra

moeten allebei net geen 300.000 frank kosten. Een

Hyundai Atos

kost ons 299.990 frank. Je hebt ook een Atos voor 30.000 lappen minder, maar dan moet je het stellen zonder 'geheime opbergplaats onder de voorzetel'.

Die optie vind je ook niet bij de

KIA Pride

, maar met zijn prijskaartje van 229.000 frank is het wel de goedkoopste auto die we aangeboden krijgen. «De luxe-uitvoering kost 264.000,» zegt KIA-meneer Mondy. «Pas op, we hebben het over injectiegestuurde motortjes. Ik heb een klant die elke dag van Kortrijk naar Evere rijdt met zo'n Pride. Hij heeft al 200.000 kilometer op zijn tellertje staan. Niet niks, hè?»

«Waar wij bijzonder fier op zijn,» zegt Danny Olemans terwijl hij de niet bepaalde immense laadruimte van de

Subaru Vivio

(660 cc, 279.900 frank) showt, «is de in twee delen neerklapbare achterbank. De enige auto die dit heeft in deze prijsklasse.» Danny is een man naar ons hart. Hij is niet alleen de enige die ons meteen een drankje offreert, maar aan de Subaru-toog geeft hij ons ook nog drie volle procenten korting. «9.000 frank, alstublieft.»

Toch nog even langs bij Daewoo die zowel de

Lanos

(3-deurs, 1300 cc, 289.000 frank) als de

Matiz

(5-deurs, 800 cc, 289.900 frank) voor ons in de aanbieding heeft. Het ruimste aanbod voor ons nederige budget vinden we echter bij Daihatsu. «Bij ons kan je geen miljoen opmaken,» zegt verkoper Elie. «Tenzij je natuurlijk twee wagens koopt.» En ook dan moet je nog opletten want de

Cuore GL

heb je al voor 239.900 frank, de

Move GL

voor 289.999 en de

Sirion CX

voor 299.900 frank. Elie moet lachen: «Hahaha, die prijzen. 't Is net hetzelfde als bij de schoenen.»