Akkoord tussen FIA en grote constructeurs over toekomst F1

Print
De Internationale Automobielfederatie (FIA) en de Vereniging van fabrieksteams (GPMA), die de vier grote F1-constructeurs groepeert, zijn tot een akkoord gekomen over de toekomst van de Formule 1.
Het akkoord, dat "minstens voor vijf jaar" geldt, werd aangekondigd door FIA-voorzitter Max Mosley en GPMA-verantwoordelijke Burkhard Göschel, tevens vertegenwoordiger van de Duitse constructeur BMW.

Door het akkoord is de mogelijkheid van de baan dat er een concurrerend kampioenschap opgestart wordt, een dreigement waar de GPMA de voorbije jaren herhaaldelijk mee zwaaide. In de GPMA zitten de autoconstructeurs Honda, BMW, Renault en DaimlerChrysler. Afgelopen augustus haakte Toyota af.

"Het gaat om een kapitaal akkoord, dat zonder twijfel een fundamentele verandering met zich mee brengt in het functioneren van de F1", meldden Mosley en Göschel in het communiqué.

Volgens het akkoord zullen de discussies over de technologische evoluties en de reglementen niet meer gehouden worden op het niveau van de renstallen maar wel op het niveau van de directies van de auto- en motorconstructeurs.
Tevens wordt de nadruk gelegd op de ontwikkeling van "moderne middelen om energie te besparen, als weerspiegeling van de evolutie in de automobielsector: de F1 moet de stap naar de 21ste eeuw maken".

"De wereld maakt zich ongerust over de opwarming van de planeet, dus de F1 moet zich daar ook mee bezighouden", verduidelijkte Mosley. "Anders kan de (milieuvervuilende) sport wel eens overbodig worden."

Mogelijke toekomstplannen zijn het opslaan van de enorme hoeveelheden hitte-energie die bij het remmen vrijkomen. Die energie zou dan op bepaalde momenten als een soort turbo-boost gebruikt kunnen worden.
Voor personenwagens zou het opsparen van energie zuiniger rijden betekenen.