Elke sigaret kost elf minuten van je leven

Britse wetenschappers hebben berekend dat elke sigaret elf minuten van je leven kost. Dit cijfer komt uit een studie onder leiding van de vermaarde kankerspecialist Sir Richard Doll en is uitgevoerd bij 34.000 dokters over een periode van 40 jaar. Rokers leven 6,5 jaar minder lang dan niet-rokers. De wetenschappers telden uit dat een gemiddelde man tussen zijn zeventiende en eenenzeventigste 5772 sigaretten per jaar rookt. Dat maakt in totaal 311.688 sigaretten. Een nieuw jaar, een nieuw begin. Ook voor rokers dus. Als je wil, kan je vandaag nog stoppen. In Nederland hebben 650.000 mensen zich voorgenomen dit jaar rookvrij te starten ...

Karin Vanheusden

BR>Stoppen met roken doe je

- ofwel alleen, als je wil sterk genoeg is. Weet wel dat ongeveer 80 procent van degenen die het op eigen houtje proberen binnen het jaar opnieuw roken.

- ofwel met allerlei methodes, zoals bijvoorbeeld die van de bekende Amerikaanse accountant Allen Carr, die probeert rokers het waarom van hun verslaving bij te brengen. Het boekje van Allen Carr

Stoppen met roken

is uitgegeven bij Forum. Dirk Nielandt heeft een Allen Carr-praktijk in Antwerpen. Info: 03/281.62.55.

Etienne Van Camp, zelf ooit verstokte roker, helpt je in drie dagen van je pafziekte af.

Stoppen met roken in drie dagen

is te bestellen bij EVCC Publishing, Odysseus, Plaslaar 1, Lier.

- ofwel met nicotinevervangers: pleisters, pilletjes, sprays, kauwgom, die nicotine bevatten. Bedoeling is de ontwenningsverschijnselen weg te nemen.

- ofwel met homeopathische middelen, zoals bijvoorbeeld Purivitel

- ofwel met hulp van een dokter, die je persoonlijk begeleidt of je doorstuurt naar een of andere therapie.

* Op het net vind je veel informatie over stoppen met roken:

* Bij het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (02/422.49.49) krijg in informatie over mogelijke methodes om te stoppen.

Om je moed te geven

Volgens het Amerikaans Instituut tegen Kanker merk je de volgende verbeteringen

* na 20 minuten: polsslag en bloeddruk dalen tot normale waarden

* na 8 uur: zuurstofgehalte in het bloed stijgt

* na 24 uur: kritiek moment, maar kans op hartaanval neemt af

* na 48 uur: smaak en reuk verbeteren

* na 72 uur: ademhalen wordt makkelijker, longcapaciteit wordt groter

* na 2 weken tot drie maanden: bloedcirculatie wordt beter

* na 1 maand tot 9 maanden: hoesten, sinusitis, vermoeidheid en ademnood nemen af, je krijgt meer energie, longhaartjes groeien weer aan en houden ziektes tegen

* na 5 jaar: risico van hart- en vaatziekten is gehalveerd

* na 10 jaar: risico van longkanker is gehalveerd, van hartziekten hetzelfde als voor niet-rokers