Keverreclame Volkswagen steelt hart reclamejongens

Met een paginagrote advertentie vol nieuwe Kever-modellen in gebakvormpjes vroeg Volkswagen vorig jaar de aandacht van het publiek voor zijn nieuwste telg. Publiek en reclamewereld lustten die advertentie wel. Dat bleek bij de uitreiking van de eerste

Full Page of the Year

, een nieuwe onderscheiding voor de meest creatieve reclame.

Paul VERBRAEKEN

BR>

«Bedoeling van de nieuwe onderscheiding is mooie, creatieve paginagrote advertenties te stimuleren zoals we die nu al vaak zien in Nederlandse kranten,» licht directeur Anne Sneyers van reclameregie Full Page toe. «De preselectie uit 250 kandidaten werd gemaakt door leerlingen uit de communicatiescholen. Die duidden een eindselectie van 30 genomineerden aan. Dat peloton werd dan voorgelegd aan een jury creatieve Vlamingen zoals Els De Schepper, Betty Mellaerts, Jan Hautekiet en anderen. De eerste

award

van Full Page is toegekend aan Volkswagen: onze krokodil-oscar (het logo van Full Page, nvdr.) plus een bedrag van één miljoen.» Dat bedrag moet wel worden besteed aan opleiding van het creatieteam.

De bekroonde advertentie kostte Volkswagen drie miljoen. De bekroning is niet alleen een hart onder de riem van Volkswagen maar vooral van het reclamebureau DDB Belgium. Full Page levert als reclameregie advertenties aan de Regionale Uitgeversgroep (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg), Het Laatste Nieuws, De Morgen, Le Soir en Sud Presse. Het is een coöperatieve vennootschap waarin de betrokken uitgeversbedrijven participeren. Vorig jaar realiseerde Full Page met zijn 14 werknemers een omzet van zowat 2 miljard frank.

Volgens MediaMark zaten tijdens de eerste tien maanden van vorig jaar de reclamebestedingen in de geschreven pers sterk in de lift. De bestedingen in de kranten stegen met liefst 1,6 miljard frank van 7,5 naar 9,18 miljard frank (+ 30 %). Deze in de huis-aan-huisbladen groeiden met 400 miljoen tot 3,1 miljard frank.(+ 16%). De tijdschriften harkten 300 miljoen meer bij elkaar en incasseerden 7,96 miljard frank (+ 5%). De affichagesector verloor ondanks een verkiezingsjaar 1%.

Spectaculair is het resultaat van de bioscopen die 11% meer reclamebestedingen noteerden. De radio's zagen hun reclame-inkomsten met meer dan 600 miljoen frank toenemen tot 5,1 miljard frank (+14%). Globaal ging er in ons land in de betrokken periode 54 miljard frank aan reclamebestedingen over de toonbank, 10% meer dan in de eerste tien maanden van 1998.