Verkoop motoren tot 125cc vorig jaar verviervoudigd

De motorsector noteerde afgelopen jaar een Belgische recordverkoop met zo'n 28.000 inschrijvingen van nieuwe motorfietsen. «De verkoop van motoren tot 125cc verviervoudigde op één jaar tijd. Vooral dertigers en veertigers zien zo'n lichte tweewieler wel zitten om de stadsdrukte te ontvluchten,» aldus Joost Kaesemans van Febiac, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Fietsindustrie.

Stefanie GEORGES

BR>

De laatste jaren is de Belgische markt voor motoren goed opengebroken. Maar 1999 verpulverde elk bestaand record (zie grafiek) met een stijging van 30,2 procent tot 28.061 inschrijvingen van nieuwe motorfietsen. Vooral motoren tot 125cc zijn sinds vorig jaar populairder dan ooit. Wat grotendeels te wijten is aan de invoering van het Europees rijbewijs in België op 1 oktober 1998. Dat bepaalt immers dat elke persoon die minstens 2 jaar een rijbewijs B op zak heeft, zonder bijkomend rijbewijs een motor of scooter tot 125cc en maximum 11kW mag besturen.

«De motor als vrijetijdsvoertuig zit al enkele jaren in de lift, maar het afgelopen jaar kent wel een uitzonderlijke groei. En een blik op de ons omringende landen leert dat er voor motoren tot 125cc nog een aantal jaren een flinke groei te verwachten valt,» zegt Joost Kaesemans, Febiac-adviseur voor gemotoriseerde tweewielers. «De invoering van eenzelfde rijbewijs voor auto en lichte motorfiets heeft bij de Belgen tot een absolute

boom

in verkoop geleid.»

Woon-werkverkeer

Volgens Kaesemans is

de 125cc

fel begeerd bij dertig- en veertigjarigen. «Zo'n motorfiets is ongelooflijk handig in het woon-werkverkeer, wat veel dertigers en veertigers aanspreekt. Ze zien zo'n 125cc als een persoonlijk, alternatief vervoermiddel om te ontsnappen aan de dagelijkse verkeersdrukte. Want bij aankoop van een tweewieler wordt de auto meestal niet aan de kant geschoven. Mensen zien het als een kleine investering - je hebt een 125cc voor ruim 100.000 frank - die fiscaal ook nog heel interessant is want volledig aftrekbaar.»

Aan de andere kant heb je nog altijd de

avonturiers

. «Klopt, de kinderen zijn al iets ouder en ze kunnen opnieuw wat tijd maken voor ontspanning. Het beeld dat motors enkel passen bij jongeren, freaks of nozems met leren broeken, is al lang achterhaald. Zo schaffen ook steeds meer vrouwen zich een motorfiets aan. Concreet cijfermateriaal ontbreekt, maar de trend is er. Zo verschijnen er op de Belgische markt meer en meer motoren die - en dat bedoel ik niet denigrerend - perfect aangepast zijn aan de vrouwelijke fysiek.»

Scooter

Maar ook de motorfietsen met grotere cilinderinhoud bleken het afgelopen jaar in de smaak te vallen bij de Belg. Kaesemans: «Die tendens zal nog wel even aanhouden, maar de steeds duurder wordende Japanse munt zal ons toch parten spelen. De yen heeft de motoren de laatste jaren al tot 10 procent duurder doen worden, en een hoge prijs is altijd een rem in verkoop. Gelukkig winnen de Europese constructeurs steeds meer veld. De Japanners - Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki - zijn nu nog altijd de koplopers. De Italiaanse Vespa en Aprilia doen het ook nog altijd goed. De traditionele

mobilette

daarentegen is volledig verdwenen ten voordele van de scooter.»