Heller: «Niemand is helemaal veilig»

Ford heeft in Europa de afgelopen jaren marktaandeel moeten inleveren. Nu is de autobouwer goed voor 9 procent. Vijf jaar geleden was dat nog 11,7 procent. Om de winstmarges op te krikken verwacht The Sunday Times dat vooral de kosten zullen worden gedrukt. Productieve fabrieken zoals Valencia en Saarlouis zouden buiten schot blijven, de Ford-top heeft vooral Genk in het vizier.

G.C./A.G.

BR>Volgens Peter Heller, voormalig algemeen directeur van Ford Genk en op Europees vlak verantwoordelijk voor productie, is het bericht dat de productie van de Mondeo bij de aflossing naar Keulen zou worden overgebracht louter speculatief en voorbarig. «In Genk wordt alles in gereedheid gebracht voor een dagelijkse productie van 1.650 Mondeo's en misschien later meer. Daar worden grote investeringen voor gedaan.» Van een verhuis van de productie naar Keulen is volgens Heller geen sprake. «De Mondeo op geen enkele andere plaats gebouwd worden. Als we in Keulen beginnen met de nieuwe Fiesta is daar trouwens geen plaats meer,» aldus Heller, die indruk heeft dat het bericht vooral de Engelse Ford-fabrieken in bescherming wil nemen.

Heller: «Wat er in de verre toekomst nog kan gebeuren, kan natuurlijk niemand voorspellen. Niemand kan op twee oren slapen en de strijd voor betere productiviteit en kostenbeheersing zal blijven duren.»

Enkele maanden geleden zei productiechef Rolf Zimmermann van Ford nog dat wordt overwogen één of meer fabrieken van Ford in Europa te sluiten. In Ford-kringen was toen te horen dat vooral Dagenham en Southampton onder vuur lagen omdat ze onvoldoende rendabel zouden zijn.