Winterbanden worden elk jaar populairder

HASSELT - De eerste sneeuw hebben we gehad en de jaarlijkse skivakantie komt in het verschiet. Het moment waarop veel automobilisten overwegen om winterbanden te monteren. Niet ten onrechte, want bij bar winterweer bieden ze onmiskenbaar een stuk extra veiligheid.

BR>

«Winterbanden zijn sinds drie jaar aan het

boomen

,» zegt Erik Engels van Continental, de Europese marktleider in het segment. In België rollen er jaarlijks 270.000 de winkel uit. Achter die stijging in de verkoop schuilen uiteenlopende verklaringen. Een reeks strenge winters, de toenemende populariteit van skivakanties met de eigen (monovolume-)wagen en het steeds duurdere wagenpark. Hoe duurder de auto, hoe meer centen de eigenaar overheeft voor veiligheid. Bovendien worden in het duurdere segment relatief meer wagens aangedreven op de achteras. Vooral op een glad wegdek hebben die achtertrekkers de neiging achteraan uit te breken.

«Leasingfirma's spelen ook een voortrekkersrol,» noemt Engels nog een andere reden voor het succes van winterschoeisel. «Ze bieden hun klanten winterbanden aan tegen een aantrekkelijke prijs. Maar de voornaamste verklaring schuilt in de banden zelf, die technisch sterk verbeterd zijn.»

Meer grip

Wat is er zo speciaal aan winterschoeisel? Gewone banden zijn zowel qua profiel als qua rubbersamenstelling afgestemd op zomerweer. Ze presteren uitstekend op droge en natte wegen, maar beneden 7 graden Celsius gaat het rubber verharden, waardoor het weinig grip biedt. Voor winterbanden gebruikt men daarom een zachtere rubbersamenstelling, die in koudere omstandigheden beter kleeft. Bovendien is dat rubber gegoten in een heel gesofisticeerd profiel, dat voorzien is van lamellen: piepkleine insnijdingen die de grip op een besneeuwd wegdek verbeteren. Het resultaat is dat de remafstand op sneeuw twintig procent korter wordt en dat ook tractie en zijdelingse grip in bochten spectaculair beter zijn.

Dank zij die moderne spitstechnologie zijn de traditionele nadelen van winterbanden ingedijkt, al blijven ze bestaan. Winterbanden (niet te verwarren met sneeuwbanden) presteren nog steeds minder goed op droog en nat wegdek, maar het verschil is drastisch verminderd, zeker in de regen. Voorts maken ze nog iets meer lawaai, ligt het benzineverbruik nog iets hoger en slijten ze een ietsje sneller.

Alle bandenfabrikanten raden dan ook aan om in het voorjaar (vanaf 10 graden) opnieuw gewone banden op te leggen, die op droog wegdek veel meer grip bieden en bij warme temperaturen langer meegaan. Het makkelijkst is een extra set velgen aanschaffen, zodat je meteen je siervelgen beschermt tegen het bijtende strooizout.

Engels: «Als je banden bewaart, moet je opletten dat ze hun vorm niet verliezen. Wij adviseren de velgen op te hangen aan een haak. Als je banden toch zonder velgen stokkeert, mag je ze nooit op een hoop stapelen. Zet ze rechtop op het loopvlak (zoals ze ook onder de auto ataan) en draai ze elke maand een kwartslag door.»

Winterbanden koop je best per vier; anders krijg je een gevaarlijk verschil in grip tussen de voor- en achteras, waardoor de wagen hetzij slecht stuurt, hetzij achteraan graag uitbreekt. Kostprijs: afhankelijk van maat en merk tussen de 4.000 en 5.000 frank per band.