Ophef over reclame condooms met aardbeismaak

Print
Een televisiespotje voor condooms met verschillende smaken is in India niet in goede aarde gevallen. "De campagne is smakeloos," zegt Sharmila Tagore, die aan het hoofd van de censuurcommissie in India staat, vrijdag in de Times of India.
De producent probeert zijn condooms die naar aardbei, chocolade of banaan smaken met de slogan "Wat is jouw smaak van de nacht? " aan de man te brengen.

Het spotje werd onlangs uitgezonden tijdens een belangrijke cricketwedstrijd en werd dus door heel wat kinderen gezien. Tagore heeft er intussen op aangedrongen dat het reclamespotje niet meer overdag wordt uitgezonden. "Ik weet dat condooms belangrijk zijn," vertelt ze, "maar deze spot is obsceen."

Volgens de producent van de condooms is het niet de bedoeling om mensen aan te zetten tot orale seks. "Het product is vooral bedoeld voor stellen die de latexsmaak van gewone condooms afstotend vinden," luidt het.

Uit cijfers van de Verenigde Naties blijkt dat 5,7 miljoen mensen in India besmet zijn met het HIV-virus of aids hebben. Er is geen enkel land ter wereld waar dat cijfer nog hoger ligt. Om de ziekte onder controle te krijgen, maakt ook de regering van India reclame voor het gebruik van condooms.