Rush op Duitse winterbanden

Print
Een bandenwissel van acht seconden zoals in de Formule 1 gebruikelijk is verwacht niemand, maar in Duitsland moeten automobilisten maar liefst acht weken wachten op een afspraak om winterbanden te monteren.
De nieuwe wetgeving in Duitsland, die automobilisten verplicht om de uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden, heeft geleid tot een run op winterbanden.

Bestuurders die op de Duitse wegen worden betrapt op zomerbanden op een beijzelde weg krijgen een boete van 40 euro en een strafpunt op het rijbewijs.

In de praktijk ervaart de automobilist dit als een winterbandenplicht. Verzekeringsmaatschappijen hebben al aangegeven dat automobilisten de betrokken raken bij een ongeluk naar hun centen kunnen fluiten als aantoonbaar is dat de schade is veroorzaakt door het ontbreken van winterbanden.

De garages kunnen inmiddels de vraag niet aan. Dat komt ook doordat bandenproducenten overvallen zijn door de hausse. Zij hadden slechts met een toename van 10% gerekend. In werkelijkheid ligt de vraag een kwart hoger dan in voorgaande jaren. En in heuvel- en bergachtige gebieden slaat tegen de 80% van de automobilisten zijn zomerbanden tijdens de wintermaanden in de garage op.

Geen verplichting
Wie op een droge, sneeuwvrije Autobahn rijdt, hoeft trouwens niet bang te zijn voor een boete. Een echter winterbandenplicht, zoals die in de Scandinavische landen bestaat, houdt de Duitse wetgeving niet in.

Als het begint te sneeuwen wordt de juiste bandenkeuze echter essentieel; net als in de Formule 1.